Stressa inte upp dig för att du är stressad: all stress är inte skadlig

Stress: livsfarligt och nödvändigt på samma gång. Vad är egentligen skillnaden mellan den stress som gör oss sjuka och den som faktiskt gör livet roligare? Livskick reder ut begreppen.

stress

I media förekommer larmrapporter om risker med stress i stort sett varje dag; man varnar för att stress kan orsaka magsjukdomar, hjärtbesvär och leda till utmattningssyndrom. Samtidigt får vi ibland höra att stress i sig är en naturlig reaktion, och att det dessutom finns något som heter ”positiv stress”. Det är lätt att bli förvirrad – för att inte tala om stressad – över vad stress egentligen gör med vår hälsa.

Vad betyder ”stress”?

Den vanligaste definitionen av ordet lyder: ”Stress (…) uppstår för att återställa obalansen mellan omgivningens och dina egna krav utifrån dina personliga resurser”. En slags kraftansamling i kroppen för att bemöta en utmaning, med andra ord.

Vad händer i kroppen?

Vid ett stresspåslag ökar hormonhalten i kroppen. Reaktionen styrs av det autonoma nervsystemet, som vi inte kan styra och som reglerar funktioner som matsmältning och hjärtslag. Stresshormoner, katekolaminer, produceras i binjurarna och energi i form av adrenalin och noradrenalin skickas ut till hjärta och muskler. Hormonerna gör att vi känner oss piggare, pulsen ökar och blodtrycket och kroppstemperaturen stiger. Kroppen blir därmed redo att möta en krävande situation; stress är i grunden en mekanism som förbereder oss på att fly eller fäkta – även om vi idag sällan behöver göra det i bokstavlig mening.

Ett liv helt fritt från stress vore extremt tråkigt. Utan minsta utmaning eller anspänning skulle de flesta av oss drabbas av rastlöshet, leda, och kanske till och med depression. Dessutom skulle vi få svårt att ta tag i saker och prestera allt vi vill och behöver i livet. En viss stress behövs alltså för att vi ska må bra. Men kroppens mobilisering är tänkt för en tidsbegränsad utmaning – som sedan återföljs av återhämtning.

När blir stressen skadlig?

Om stressen inte återföljs av vila, utan istället blir långvarig, reagerar hypothalamus i hjärnan och ökar kortisolhalten i blodet. Kortisol är livsnödvändigt för att till exempel reglera blodtrycket, men förhöjda nivåer kan på sikt öka risken för depression, ge oss svårighet att koppla av och orsaka sömnstörningar. Minnet och koncentrationsförmågan försämras, vi får humörsvängningar och vårt immunförsvar tröttas ut. Det är alltså nu stressreaktionen övergår från en naturlig ”kick” till att istället bli ett tärande tillstånd.

Återhämtningen gör skillnaden

En livsstil där du ständigt är stressad skadar kroppens naturliga förmåga att växla mellan anspänning och avslappning. Återhämtning är därför nyckelordet; om vi vilar lär sig kroppen att känna igen skillnaden mellan när den ska vara redo att prestera och när den ska vara lugn. Många behöver idag bli bättre på att göra skillnad på anspänning och återhämtning och aktiv arbeta för att kunna ”stänga av”.

Vi är anpassade för att hantera stress, den kan till och med göra oss bättre – men enbart förutsatt att vi tar oss tid att vila, mellan utmaningarna.

Källor

Läs också:

Hur perfektionism kan leda till utmattning – och vad du bör tänka på

Om återhämtning hos bloggare Johanna Ahlsten

Bild: Pixabay

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>