Supergrönsaker? Här är de riktiga näringsbomberna

Även om svenskarna äter mer grönsaker än tidigare äter åtta av tio för lite. Dock är det inte svårt att få i sig mer vitaminer och mineraler. En vanlig sallad med tomat och gurka kan bli så mycket bättre med lite sockerärtor, babyspenat och linser.

grönsaker, rotfrukter, vitaminer, mineraler, fibrer, sallad, broccoli, spenat, bladspenat, Livsmedelsverket, bönor, linser, morot, sockerärtor,

Livsmedelsverket analyserar våra populäraste grönsaker och rotfrukter och har gått ut med en lista över grönsaker som är riktiga näringsbomber. En portion spenat, broccoli och gröna bönor ger stora delar av dagsbehovet av ämnen som vi behöver få i oss.

– Riven morot och vitkål toppat med till exempel spenat, broccoli, och bönor är en riktig hälsosallad. Den ger massor av fibrer, vitaminer och mineraler och flera av ingredienserna är dessutom miljövänliga, säger Veronica Öhrvik, nutritionist på Livsmedelsverket.

En portion (50 gram) av färsk spenat, till exempel babyspenat, innehåller flera dagars behov av vitamin K och upp till 50 procent av det rekommenderade intaget av folat (folsyra), kalium, magnesium, selen, vitamin A, C och B6.

Topplistan

Analysen av de fyrtio populäraste grönsakerna och rotfrukterna i Sverige ger följande topplista:

1. Gröna blad som spenat, mâchésallat, mangold och nässlor
2. Gröna bönor/haricot vert
3. Broccoli
4. Gröna ärter och sockerärter
5. Avokado
6. Vita bönor
7. Purjolök
8. Blomkål
9. Linser
10. Kikärter

Undvik att ge gröna bladgrönsaker, som salladsblad, ruccola och spenat, till barn under ett år.

Läs rapporten: Grönsaker och rotfrukter – analys av näringsämnen

 Bild: www.freedigitalphotos.net

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>