Ta dig ur duktighetsfällan och hitta glädjen med företagandet

Att driva ett eget företag är en konstant balansgång mellan det tuffa och det roliga; det upplyftande och det som drar ner. Det egna företaget blir ofta synonymt med din identitet – speciellt om du startat företaget utifrån din egen passion och värdegrund. Många benämner sitt företag som en bebis, som blivit förlöst och utvecklats av företagaren – som också har fullt (och enormt) ansvar för att ”bebisen” överlever. Genom att vara egenföretagare blir du som driver det dessutom ofta bedömd utifrån din prestation.

duktighetsfallan

Att vara duktig i sitt företagandet kan leda till mycket bra, men det finns vissa fällor du kan hamna i om du istället för att ha kontroll över den låter denna duktighet driva dig.

Till exempel om…

  • din identitet står och faller med din duktighet
  • du överlever och frodas av duktighetskickar
  • du aldrig är nöjd, du känner dig aldrig bra nog och perfektionismen är din Drottning med stort D.
  • du sätter ribban för högt, och sätter den högre och högre för att du ska känna att du uppnår någonting värt att uppnå
  • du inte kan säga nej eller till och med är rädd för att säga nej, i oron om att inte bli omtyckt
  • du säger ja, trots att du är fullt medveten om att du borde, och egentligen vill, säga nej
  • andras syn på dig är viktigare än din egen syn på dig själv
  • du alltid vill vara andra till lags; att tillfredsställa andras behov är viktigare än att tillfredsställa dina egna.

Dessa punkter kan påverka hur du driver ditt företag, hur mycket tid du lägger på det som faktiskt räknas och hjälper ditt företag att frodas; samt hur mycket av din tid som går till att anpassa dig själv till andras behov och till att tvivla på dig själv.

Följande frågeställningar kan hjälpa dig att hitta vägen till vad som är viktigt med ditt företag. Du kanske också hittar ett sätt att börja ta dig ur duktighetsfällan (om det är så att du sitter fast i den). Då kommer företaget och dess mål ge dig glädje, dina stressnivåer går ner och du känner att du kan andas igen. Ge dig själv en halvtimme att svara ärligt på dessa frågor, skriv ner svaren, läs dem om några dagar – vad har du lärt dig om dig själv?

Syfte
Vad är syftet med ditt företag? Vad fick dig att starta eget? Lever du dessa värderingar fortfarande, är de relevanta? Om du har tappat dem på vägen – hur hittar du tillbaka?

Krav
Kraven du känner – varifrån kommer de? Om de kommer från dig själv: fråga dig själv varifrån du lärde dig detta. Hur gagnas du och ditt företag av just dessa krav? Vad är kostnaden för dessa krav? Väg upp dessa i en positiv och negativ kolumn. Utifrån det kan du få en helhetsbild av hur realistiska och hjälpsamma de är för dig och ditt företagande.

Hjälp
Hur förhåller du dig till att be om hjälp? Vad betyder det för dig att be någon om hjälp? Hur ofta ber du om hjälp? Vem ber du om hjälp? När? Vem hjälper till hemma? Hur skulle det se ut om det var en omfördelning av ansvar hemma? Hur skulle den diskussionen se ut? Hur skulle det kännas för dig att släppa på det ansvaret?

Den höga ribban
Hur högt sätter du ribban? Vem har bestämt den höjden, av vilken anledning? Ska ribban ligga högre varje gång? Av vilken anledning? Vad vinner du på att lägga ribban så högt? Vad förlorar du? Hur hjälper ribban dig att uppnå ditt företagsmål?

Perfektion
Hur skulle det kännas att byta ut perfektionismen till bra nog? Vad är bra nog för dig? Hur gagnas du att vara bra nog? Vad förlorar du på att vara bra nog (prestera bra nog)?

Tid
Vad betyder tid för dig? Hur använder du den? Vad ger dig mest resultat på minst tid? Vem eller vad är energitjuven i ditt liv?

Stress
När väljer du att vara stressad? Hur beter du dig då? Vad händer i din kropp? Hur gagnas du av denna stress? Vad förlorar du på att känna stressen? Vad vill du göra för att pulsen ska gå ner, för att du ska kunna tänka klart igen, för att du ska må bra igen?

Kom ihåg!

  • Du behöver inte vara en superkvinna för att göra ett bra jobb, driva ett eget företag eller för att bli älskad.
  • Du har ingen kontroll över hur andra människor ser dig eller om de gillar dig eller inte. Alla kunder är inte rätt för dig. Ditt företag och det du erbjuder är inte rätt för alla kunder.
  • Hitta din livslust och din arbetslust. Om dessa saknas, vad är det då för poäng att driva ett eget företag?
  • Hitta din balans, den som är rätt för dig – inte någon annan. Vad någon annan klarar av och inte klarar av är inte av betydelse. Det är det som fungerar för dig som är det viktigaste.
  • Be om hjälp, de flesta gillar att hjälpa till. Skaffa dig en mentor, coach eller handledare. Gå med i ett nätverk med andra företagare för att få stöd. Du kan till och med gå ihop med ett gäng egenföretagare och skaffa en coach som hjälper er i grupp – resultaten kan bli fantastiska och det blir billigare, något som kan vara mycket viktigt för en egenföretagare.

Du vet vad som är bäst för dig. Om du är duktig men känner att det är svårt att göra stora förändringar, välj då inte bort något. Välj istället att tillföra någonting som leder till en liten positiv förbättring. En liten sak i taget. Bara en liten sak i taget.

Bild: Pixabay

Mer att läsa

3 kommentarer

  1. 1

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>