Ta hand om julmaten och spara både pengar och miljön

Under julen lagar vi och slänger mycket mat. Vi äter också ofta av samma mat i flera dagar. Det betyder att den flyttas mellan kylskåp och matbord flera gånger och maten står ofta framme länge. Planera mängden och ta hand om maten så minskar du svinnet och risken att bli magsjuk.

Det finns flera anledningar till att mat slängs; bland annat bristande planering, att man inte tar hand om matrester och att man inte vet hur olika sorters mat bör förvaras för bästa hållbarhet. Om maten hanteras på rätt sätt minskar också risken för magsjuka.

Microbiologen Mats Lindblad på Livsmedelsverket vill att vi ska ta hand om maten på rätt och på ett säkert sätt för att undvika magsjuka. Genom att göra detta gynnar man både plånboken och miljön också.

Några bra råd för julmaten:

Ta inte fram mer mat till julbordet än vad du tror ska gå åt. Lägg upp lite i taget och fyll på efter hand.

Ha knytkalas på julen. Då behöver inte alla familjer köpa hem alla läckerheter och svinnet blir direkt mindre.

Lägg inte upp för mycket på tallriken, ta hellre om. Man sparar inte gärna mat som blivit över på tallriken.

Laga inte mat till andra om du är eller nyss har varit magsjuk och tvätta händerna noga. Risken är att du för smittan vidare.

Kyl ner tillagad julmat som inte ska ätas med detsamma. Små mängder mat kan ställas i kylskåpet direkt, större mängder bör först kylas ner, till exempel i ett vattenbad eller utomhus kalla vinterdagar.

Ät inte nötter eller torkade frukter som ser skrumpna, missfärgade och dåliga ut eller som luktar och smakar konstigt eftersom de kan innehålla mögelgifter. Dela gärna på nötter, som kan vara missfärgade på insidan men se fina ut på utsidan.

Frys in den mat du inte kommer att äta, då har du mat även efter nyår. Varför inte njuta av den goda helgmaten ett par veckor in på det nya året? Frys gärna in i färdiga matlådor så får du en trevlig jultallrik att ta med dig till jobb eller skola.

Njut av det goda och ät gärna mycket fisk och grönsaker. Dessa livsmedel ger och mycket näring i form av goda fetter, vitaminer, mineraler och antioxidanter – ämnen som gör oss piggare och stärker upp immunförsvaret.

Källa: Livsmedelsverket

Bild: Livskick

En kommentar

  1. Pingback: Senaste artiklarna på Livskick.nu (v. 49-51) | Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *