Tänk negativt – för ett positivt liv

Efter regn kommer sol – fast snarare: efter sol kommer regn. Det positiva tänkandet ser nu ut att vara på väg att lämna väg för det negativa. Och, även om det inte låter så – negativt kan fungera positivt.

negativt

Tänk positivt! har tidningsrubriker, livscoacher och författare skrikit åt oss år ut och år in. Fler än den evigt leende Mia Törnblom har tjänat både pengar och offentlighetens uppskattning på sina glada tips om att självaffirmationer och optimism. Men nu, som med allt som varit trendigt en period, börjar detta ”Du kan om du vill!”-paradigm bli otrendigt. Som följd har en rad böcker som talar för det negativa tänkande hamnat på säljlistorna (se exempellista efter artikeln).

Här sammanfattar vi några exempel på hur negativt tänkande kan hjälpa dig genom livet.

Motivation

Det är trevlig att vara nöjd med livet, men det är inte den mest motiverande och framåtdrivande positionen att befinna sig i: känner du att det inte finns något att förbättra kommer du inte heller försöka att förbättra något – med följden att du kanske inte utvecklas såsom du kunnat.

Prestation

Att på förhand tänka igenom värsta tänkbara utfall har visat sig leda till bättre prestation när en given uppgift ska utföras. Genom att tänka på vad som kan gå fel, är det lättare att se hur dessa fel ska undvikas. På en arbetsplats behövs dessutom en viss dos av pessimism för att gruppen inte ska komma överens för fort och därmed missa potentiella utvecklingsområden eller bättre idéer. Irrationell optimism tenderar att leda till stora misslyckande, både på mikro- och makronivå i samhället.

Uppmärksamhet/Noggrannhet

Negativa känslor som oro och misstänksamhet har en förmåga att förhöja uppmärksamheten: när du misstänker att något är fel eller oroar dig för att själv göra fel koncentrerar du dig omedvetet mer på detaljer och fokuserar på det viktiga. Lätt deprimerade människor har också visat sig mer känsliga för falskhet hos andra – och att därmed vara mindre lättlurade. På samma sätt skymmer överdrivet positiva känslor (tänk: stark förälskelse eller passion) sikten för detaljer som kan vara viktiga att uppmärksamma hos personen känslorna är för (som lögner och elaka beteenden).

Social samvaro

Ett leende ansikte uppskattas av alla, men ibland är du faktiskt inte på så socialt humör. Ingen är alltid glad och ingen känner alltid för att umgås – en rynkad panna och en allvarlig uppsyn kan underlätta för andra att veta när du inte är ditt mest sociala jag. Våra ansiktsuttryck är till för att vägleda mänsklig samvaro – att försöka tvinga fram känslor på ytan som inte finns på insidan komplicerar interaktionen.

Självkänsla, Självförtroende och Självbild

Känner du ett krav på att ”tänka positivt” vad som än händer leder det lätt till känslor av misslyckande de dagar du är ledsen, uppgiven eller bara trött. Det tar dessutom onödig känslomässig energi att ständigt försöka mota bort negativa tankar. Orealistisk optimism bäddar dessutom för besvikelser: föräldrar som lovar sina barn att de kan få allt de någonsin önskar genom att bara tro på sig själva och tänka positivt gör dem en björntjänst. Att höja självkänslan till skyarna som en väg till fullkomlig framgång och lycka bäddar för besvikelse och självförebråelse (”Om jag bara älskat mig själv lite mer hade det ju gått!”).

Ett sunt liv innehåller alla delar

Lycka förutsätter ett liv som både går i dur och moll – att ständig affirmera och peppa leder till en jakt på tillfälliga höjdpunkter som inte ger verklig lycka eller sant välmående. Optimism, pessimism och realism är alla delar av ett sunt liv. Så känn dig inte misslyckad om du ibland känner dig kickad av livet. Imorgon kanske det är precis den känslan som leder till nästa livskick.

Böcker om negativt tänkande
  • Lycka på fullt allvar – en introduktion till positiv psykologi – Blom, Katarina & Hammarkrantz, Sara
  • Bright-Sided: How the Relentless Promotion of Positive Thinking Has Undermined America – Ehrenreich, Barbara
  • The Upside of Your Dark Side – Kashdan, Todd & Biswas-Diener, Robert
  • Den lyckliga pessimisten : varför negativt tänkande är positivt – Lundberg, Mattias & Bylund, Jan
  • The Positive Power of Negative Thinking – Norem, Julie
  • Rethinkning Positive Thinking – Oettigen, Gabriele

Källor:

Barbara Ehrenreich
Lycka på fullt allvar
Mattias Lundberg
Psychology Today

Bild: Pixabay

Mer att läsa

7 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>