Tappa inte träningsgnistan på hösten!

Höstkänslorna är här och för mig är det underbart – det är en positiv årstid där man får mycket tid till att få vara inomhus och mysa med tända ljus och en stor kopp te. Men även om detta är härligt så är det framför allt all träning som gör att hösten är min favoritårstid. Jag tycker att hösten är den årstid då man har som mest tid att träna och röra på sig.

Inomhusträningen är som störst så här års och det är inte konstigt med tanke på hur mörkt och ruggigt det börjar bli utomhus. Kanske är det just så att det känns extra tungt att ta sig bort till träningslokalen någon dag när det är som allra mörkast och när det blåser som allra mest.

Här kommer ett par tips på hur du undviker att hamna i soffan varje kväll:

Hitta nya träningsformer
Kanske har just din friskvårdsanläggning något nytt pass denna termin som du inte testat på tidigare?

Hitta rutiner
Bestäm att på måndagar då tränar du det passet vid den här tidpunkten. På tisdag är det kanske vila som gäller medan onsdagen är öppen för förslag. Ha både fasta och lösa träningstider.

Lägg upp veckoplaner
Skriv ner på söndagen hur din vecka har sett och ut skissa upp hur du vill att nästa vecka ska bli. När saker och ting skrivs ner ser man ofta vanor och mönster som man enkelt kan ändra på, eller bibehålla.

Träna med någon vän
Att träna tillsammans ger extra mycket energi och även lite motivation till att åka iväg.

Sätt upp delmål
Var vill du vara i din träningssituation om ett par veckor? Vill du kunna orka lite mer vikt på styrkepassen eller vill du kunna springa lite längre och lite snabbare? Sätt upp mål och kämpa efter dem, men sätt inte upp för höga mål. Det är som gjort för att sänka självförtroendet.

Träna gärna utomhus
Så länge vädret tillåter (var gränsen går sätter du själv) kan du träna utomhus. Kroppen mår bra av att vistas utomhus och rör gärna på dig mitt på dagen då solen tittar fram. Ta långa höstpromenader med en vän och njut av hösten alla fina färger.

Variera träningen
I den mån det går. Stirra dig inte blind på gymmets väggar utan lyft blicken ut över naturen eller över en yogasal till exempel.

Belöna dig själv
Har du klarat av något träningsmål stort som litet så belöna dig och din kropp med exempelvis en skön massage. En belöning måste inte vara dyr, att utnyttja friskvårdsanläggningars bastu är ett bra alternativ. Varför inte basta lite efter varje hårt träningspass, det är även ett bra sätt för kroppen att vila och återhämta sig på.

Ät god mat!
Tränar man hårt och mycket måste man äta mycket och varför inte äta gott samtidigt. Äter man goda och nyttiga mellanmål efter varje pass vänjer kroppens sig snabbt vid de goda vanorna och då blir det lättare att hålla igång träningen under en längre tid.

Sov ordentligt
Sover man inte hinner kroppen inte återhämta sig varken psykiskt eller fysiskt och då är träningssvackan snart ett faktum.

Tänk på dessa punkter nu i höst och din träning kommer gå lysande ska du se. Att röra på sig regelbundet är väldigt viktigt.

Bild: SXC

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>