Testa att fasta! Avstå från intryck och ge tid till eftertanke

”Fasta” har blivit ett begrepp i branschen som säger sig förespråka god hälsa. För många förknippas det med dieter, rening och förnyelse; det görs synonymt med att avstå till exempel bröd, socker, kaffe eller alkohol – eller att avstå mat helt och hållet. Steget till späkning och ätstörningar är inte särskilt långt, och alltså är fasta i den populära uppfattningen något som vi på Livskick inte uppmuntrar till. Som tur är så finns det en ursprunglig innebörd av begreppet som leder till finare – och hälsosammare – tankar. 

fasta

Den religiösa fastan

Fastan återfinns i det flesta stora religionerna, och det ska inte stickas under stol med att ritualen att avstå mat har betydelse. Muslimerna har sin Ramadan, där mat endast får ätas under de mörka timmarna av dygnet. I den kristna fastan pratas det om äta mat på ett återhållsamt sätt. Men egentligen ligger inte fokus mat och ätande, vilket lätt glöms bort. Tanken är istället att fastan ska ge möjlighet att undvika olika sinnesintryck, och ge plats för annat. För den troende handlar det om att ge utrymme för Gud, men det är i allra högsta grad överförbart till att ge utrymme för dig; att ge rum för dig och det du behöver.

”Fasta” är ett ord som finns i de flesta germanska språken, och definitionen handlar om ”att hålla fast vid något”. Säger inte den betydelsen ganska mycket? Att hålla fast vid något är egentligen ganska långt ifrån att avstå, eller hur? 

Att avstå intryck – för att se vad som är viktigt

För många av oss är våra liv ganska inrutade. Vi rör oss mellan jobb/studier och hem, medan vi samtidigt matas med intryck – inte bara i form av regelbundna måltider, utan också via ständig input från sociala medier, radioprat, musik, tidningar och tv. När har du tid att lyssna på dig själv – utan att samtidigt lyssna på alla andra ”röster” som vill påverka och förändra, förnya eller förbättra dig? När har du rum för tystnad? När har du möjlighet att fundera över vad som ger dig glädje, utan att påverkas av det yttre brus som talar om för dig vad du borde bli glad av?

Det är svårare att lyssna inåt på oss själva och bli mer medvetna om vår egen livsföring, om vi inte avstår från något av det där bruset. När vi vågar släppa alla intryck märker vi kanske att vi omedvetet gör saker som vi faktiskt inte mår bra av. Kanske blir vi uppmärksamma på mönster i våra liv som är destruktiva? Relationer, glädje- och sorgeämnen i vardagen får mer utrymme när tiden inte fylls upp med ”pausmusik”. Vi är så vana vid att bli underhållna och matade med intryck att vi glömmer att hälsa på våra grannar. Vi är så upptagna med att instagramma den nyutslagna krokusen att vi glömmer att förundras och njuta av den. Kanske kan en tid av fasta; tystnad och eftertanke, ge rum för mer relationer och mer förundran.

Fasta lagom; återhämtning framför prestation

Att fasta behöver inte betyda att gå in en fullständig avstängdhet från verkligheten. Att vi väljer att stänga av vissa kanaler för att ge rum för oss själva, behöver inte per automatik betyda att vi placerar oss på eremitens planhalva.

En stor del av den religiösa fastan går ut på att se hur vi kan göra gott för eller tillsammans med andra. Vi mår bra av att vara goda medmänniskor, och därför blir det ofta en god cirkel när vi släpper intrycken och får syn på hur vi väljer att använda våra liv. Nu tror jag dock vi får akta oss från att göra fastan till ännu ett projekt av förändring och förbättring. Det är inte meningen att vi ska prestera oss genom fastan genom att räkna hur många olika intryck vi stänger av och hur många nya goda vanor vi bemästrar – då blir det inte den goda tid för eftertanke som det är tänkt.

Kanske kan du se fastan som en slags återhämtning eller vila. En tid där du kan upptäcka vad du skulle vilja lägga till i ditt liv eller vilka vanor du faktiskt bör hålla fast vid. Själv försöker jag i möjligaste mån regelbundet köra min egen form av 5:2-fasta: 5 dagar i det sociala mediebruset och 2 dagar i mer avhållsamhet från det. Den versionen fungerar bra som vardagsfasta för mig. Vad skulle fungera bäst för dig?

Lästips:

Bild: Livskick

Mer att läsa

4 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>