Tips och råd vid en gasig och uppblåst mage

Har du hunnit tänka och reflektera något över hur dina tarmar mår sedan artikeln om just detta publicerades här på Livskick? Om inte kan du läsa den här. Den här texten kommer beröra magproblem så som gasighet och uppblåsthet.

mage

Att ha en mage som lätt blir uppblåst är inte kul. Det kommer aldrig lämpligt utan när vi har minst tid med en krånglig mage – alltså när vi är stressade. En del individer är så kallade ”magmänniskor” och det jag menar med det uttrycket är att dessa ofta får besvär eller ont i magen då de utsätts för stress. Magen är deras akilleshäl. För dessa personer handlar det mycket om att acceptera läget, att magen kommer bete sig så ibland. Här gäller det att undvika dessa stressframkallande situationer och samtidigt hitta lösningar på hur magbesvären kan lätta.

Det ska dock poängteras att all uppblåsthet och gasighet inte behöver ha med stress att göra. Lika gärna kan det var kopplat till något helt annat. För många människor, främst kvinnor, är en del livsmedel sådan mat som lockar fram ballongerna inom oss.

Men hur ska vi göra då? Om vi nu blir uppblåsta eller gasiga av antingen stress, mat eller en kombination av dessa? Finns det något som kan lindra besvären eller kanske rent av få dem att försvinna?

Nedan har jag listat upp 4 punkter som kan vara bra att tänka på när besvären blir allt för påtagliga.

1. Var din egen analytiker

Ingen mage är den andra lik. Därför är det väldigt svårt att ge generella råd om magbesvär. Det bästa du kan göra är att analysera och reflektera över varför din mage gör som den gör och när den gör det. För att få någon ordning på det hela är en magdagbok ett bra hjälpmedel. Köp en helt vanlig skrivbok och skriv under en begränsad period ner följande:

  • Vad åt du?
  • Hur kändes magen efter måltiden?
  • Dagens aktiviteter (jobb, skola, träning, vila, träffa vänner)
  • Dagens stressnivå. Har du känt dig stressad eller inte?
  • Sömn
  • Toalettbesök

Skriver du ner dessa faktorer under 1-2 veckor (välj själv vilka faktorer som känns relevanta för din vardag) är det mycket lättare att hitta mönster i magbesvären. Då är det lättare att se om det handlar om ett livsmedel eller om en stressig vardag.

Viktigt att tänka på är att det inte kommer funka för alla. En del får problem trots att det rent teoretiskt borde varit en bra dag. Men då har du alla fall försökt kartlägga problemen på något sätt. Skriv bara magdagboken i en begränsad period. Sätt upp en tid och sluta när den tiden är förbi. Annars är det så lätt att hamna i en massa fix ideér och tappa det sunda tänket kring vardagens balans.

2. En promenad om dagen får ballongen att pysa ut

Många magar mår bättre av att röra på sig. All motion reglerar tarmarbetet på det sättet att just under aktiviteten arbetar tarmarna mindre för att sedan jobba mer efter aktiviteten.

Att röra på dig regelbundet, i form av promenader, simning, löpning, cykling, tennis eller vad du än föredrar, är ett utmärkt sätt för magen att fungera bra. Motion har visat sig vara allra bäst för dem som lider av uppblåsthet eftersom motionen gör att tarmarna kommer igång och inte stannar av, vilket de lätt gör om man är stillasittande under längre perioder och då sväller upp.

3. Goda matvanor ger harmoni till din tarmflora

Mat är den faktor det pratas mest om gällande dessa besvär. Mat kan vara den del i problemet som är störst eller som faktiskt är den enda bidragande faktorn till besvären. Därför är mitt tips att lägga extra mycket energi på att hitta den kost som fungerar för dig och din mage. Men tänk på att även om du äter likadant jämt kanske magproblemen kommer ändå – då är det bara att acceptera det och istället se om du den dagen kan påverka de andra faktorerna. Experimentera inte mer än nödvändigt med maten när du hittat den kost som funkar i alla fall 9 av 10 dagar, det måste räknas som en okej kosthållning.

Vad är det då som fungerar?

För en gasig och uppsvälld mage kan kostfiber ställa till besvär. Vi får ofta höra att fibrer är bra och därför är det lätt att överkonsumera istället för att vi vill vara duktiga och hälsosamma. Men för mycket fibrer kan ställa till det för besvärliga magar.

Därför gäller det att hitta en nivå av fibrer som är lagom för just dig. Kanske fungerar fibrer i frukt och grönt bättre än de som finns i bröd, müsli och baljväxter så som ärter och bönor. Eller så är det tvärtom. Utnyttja därför magdagboken och se vad din mage tycker är okej.

Generellt sett ökar följande livsmedel gasigheten: lök, kål, ärtor, bönor, stora mängder vitt bröd, bröd med mycket frön/korn i.

Äter du du mycket fibrer är det viktigt att dricka vatten också, för fibrer drar nämligen åt sig vatten i tarmen i nedbrytningsprocessen och dricker du då för lite kan du ha magbesvären på grund av det. Vid alla typer av magbesvär är det viktigt att se över sitt vätskeintag. Hur mycket dricker du och vad dricker du? Utöver det du får i dig via maten är 1-1,5 liter vätska ett bra riktmärke att sträva efter. Vätskan bör bestå av främst vatten men även mjölk och smaksatt vatten är bra som måltidsdryck. Sötade drycker så som juice, saft, läsk, energidryck och lättdryck ökar oftast magbesvär så som gaser, så byt hellre ut det mot smaksatt vatten.

4. Regelbundenhet får magen att förstå organisationen i ditt liv

Regelbundenhet är A och O för att en mage ska förstå hur den arbetar normalt. Att ha regelbundna vanor gällande kost, motion, toalettbesök, vätskeintag och sömn är oerhört viktigt.

Detta skulle jag säga är det viktigaste av alla råd du kan få – försök hitta en regelbundenhet som fungerar för dig. Det kan till exempel vara att äta 6 gånger/ dag eller 3 gånger/dag beroende på din livsstil. Även toalettbesök kan variera från flera gånger /dag till ett par gånger/vecka. Du känner dig kropp bäst, lägg upp din regelbundenhet efter vad som faktiskt är praktiskt möjligt.

Till sist:

Kom ihåg att förebygga! Magproblem kan lindras efter att de dykt upp – ja! Men det allra bästa är att hitta en balans i din vardag med sunda vanor som gör att din mage aldrig behöver eller vill protestera.

Bild: Pixabay

Relaterade artiklar

6 kommentarer

  1. Pingback: Hur mår dina tarmar egentligen? | Livskick

  2. Hej

    Blanda japol pepparmyntsolja 4-5 droppar samt Iberogast 20 droppar i glas varmt vatten.
    ta 2-3 dimetikon till.

    repetera 2-3 gånger dagligen.

    Mot kramper kan man ta egazil (recept behövs).

    Skippa kaffe.
    dra ner på fast föda. Ersätt t ex lunchen med Nature diet shake eller annat drickbart.

    Ät lite åt gången men fler gånger. Sen brukar man känna vad man tål eller inte

    //Peter

  3. Pingback: Hälsa på dina villkor och Länkkärlek | Veronica Jäderlund

  4. Pingback: Hälsa på dina villkor och Länkkärlek - Skön puls | Skön puls

  5. Tack för den här Lotta, behövde verkligen läsa den. Jag har börjat anpassa min mat kvällen innan en viktig nästa dag så att jag kan klara mig igenom den utan uppsvälld mage och de besvär som kommer med det. Men en dagbok i några veckor låter som det bästa jag kan göra nu.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *