Tips och råd vid inkontinens

Inkontinens är ett ganska vanligt problem för kvinnor, speciellt bland de som fött barn. Många skäms för sina besvär och känner sig uppgivna inför att bli frisk. Detta är dock ingen omöjlig uppgift – det går att bli av med besvären!

Varför drabbas man?
En förklaring till urininkontinens är att vävnader i bäckenet, urinröret och urinblåsan påverkas av graviditet och barnafödande. Har man dessutom fött många barn eller har dålig knipförmåga i bäckenbottens muskler är risken större. Inkontinens är också vanligare hos kvinnor som har astma eller kronisk luftrörskatarr, som röker, har kraftig övervikt eller lider av långvarig förstoppning.

Olika typer
Ansträngningsinkontinens är vanligast. Man kissar lätt på sig då man hostar, skrattar, motionerar eller lyfter tungt. Det kan komma små skvättar utan att man känner sig kissnödig.

Vid trängningsinkontinens känner man sig plötsligt kissnödig och kan inte hålla sig tills man kommer till toaletten. Man har dessutom behov att kissa oftare än normalt (10-15 gånger om dagen mot 4-8 gånger som är normalt). Det kan också hända att man kissar på sig i sömnen.

Blandinkontinens innebär att man har problem både när man anstränger sig och i samband med att man känner sig kissnödig. En kombination av trängnings- och ansträngningskontinens är ganska vanlig.

Vid överrinningsinkontinens läcker det lite nästan hela tiden. Detta är vanligast hos män men kan också förekomma hos kvinnor med diabetes eller olika neurologiska sjukdomar.

Egenvård
Man tror att regelbundna knipövningar och motion har effekt för att förebygga inkontinens.

”Lägg dig ner på rygg. Pressa korsryggen ner mot underlaget samtidigt som du lyfter upp stjärten och kniper med skinkorna. Du kan också prova att knipa bäckenbotten när du står upp, till exempel när du står och väntar på bussen. För att kontrollera att du kniper rätt kan du prova att bryta strålen när du kissar, men det är viktigt att du sedan kissar klart. Träna ofta gärna flera gånger per dag.”

Man rekommenderar träning av bäckenbotten vid alla typer av inkontinens hos kvinnor. Man ska öva upp snabbheten och styrkan i muskulaturen.

För att träna uthålligheten kan du göra ovanstående övning, men inte lika kraftfullt. Knip 20-30 sekunder och slappna av lika länge, upprepa ett par gånger. Gör detta några gånger per dag.

Det finns hjälp och redskap att få, kontakta i så fall din vårdcentral för mer information. Det är även viktigt att ha regelbundna toalettvanor – gå inte för ofta men håll dig inte för länge. Försök slappna av, sitt skönt och undvik stress och krystning. Då minskar man risken för att kissreflexerna påverkas negativt.

Källa: www.vardguiden.se

Bild: stock.xchng

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>