Topp 10 vardagsmat 2015 – därför vinner fortfarande vardagsmaten

LCHF, VLCD, 5:2, paleo och raw. I en tid när diet-beteckningar invaderar det sociala rummet likt pandemier är det lätt att känna sig som den enda människan på jorden som faktiskt äter pasta eller tar (vanlig ko-)mjölk i kaffet. Då är det bra att påminna sig om att maten på bordet i de flesta svenska hem fortfarande består av rätter de flesta av oss känner igen. Och att sådan mat faktiskt går alldeles utmärkt att både äta och må bra av!

spaghetti

För fjärde året i rad har organisationen Food & Friends undersökt vad vi svenskar egentligen äter. Och – precis som tidigare år, toppar klassiska rätter listan över vardagsmat i svenska hem. Vanlig, barnvänlig, spaghetti är bra mat enligt många. Och när det gäller att äta bra anger över hälften av studiens deltagare att det främst handlar om att äta mer grönsaker – på andra plats kommer variation. (Lägga till alltså – inte dra ifrån!) Endast 5% anser att ”hälsosam mat” är lika med dieter, som t.ex. att äta glutenfritt.

Du behöver med andra ord inte känna dig konstig som inte vet hur man gör en chiapudding eller aldrig köpt en proteinbar!

Här låter vi Livskicks egen kostvetare Johanna Arogén titta på Topp 10 vardagsmat 2015 och berätta varför detta är bra rätter för de flesta:

1. Spagetti med köttfärssås

Här får du i dig protein, kolhydrater och fett i en bra proportion – även om denna kombination kan begränsas en aning då rekommendationen är att man äter max 500 gram rött kött och charkprodukter per vecka. Köttet innehåller nyttiga vitaminer och mineraler som kroppen behöver, men dessa näringsämnen finns också i exempelvis fisk och kyckling. För den som vill går det ypperligt att laga med en vegetarisk variant. Välj med fördel fullkornspasta och lägg till ett gäng grönsaker!

2. Kyckling med tillbehör

Kyckling är ett fantastiskt livsmedel som är väldigt proteinrikt, och innehåller mycket omättade fettsyror som är livsviktiga för kroppen. Kyckling räknas inte som rött kött och kan därför ätas ofta.

3. Korvstroganoff

Vanlig hederlig korvstroganoff är ett givet val för många – och det är helt okej. All mat behöver inte alltid vara proppad med näringsämnen. Några knep kan dock användas för att göra måltiden lite smartare: t ex kan du välja korv som inte är massproducerad eller som är vegetarisk; du kan smyga in finhackade grönsaker i såsen; och du kan välja råris som tillbehör. Kom också ihåg att korv är chark, och bör begränsas. Ät och njut vid valda tillfällen!

4. Fisk med tillbehör

Fisk är ett väldigt bra livsmedel som kan ätas flera gånger i veckan. Om man äter fisk 2-3 gånger i veckan, och varierar mellan olika sorter (se punkt 6), har man lättare att få i sig många av de näringsämnen som man behöver för att må bra. För barn, gravida och kvinnor i barnafödande ålder finns särskilda rekommendationer, kika på dem här.

5. Köttbullar med tillbehör

Klassiska köttbullar – finns det något bättre? Här gäller, precis som för köttfärssåsen, att välja sina tillfällen och njuta.

6. Lax med tillbehör

Feta fisksorter (exempelvis lax, makrill, tonfisk, sill) innehåller livsviktiga fetter som är svåra att få i oss annars (omega-3 och vitamin D).

7. Soppa

Grönsakssoppa, linssoppa, kycklingsoppa, fisksoppa, kräftsoppa… Varianterna går inte att räkna. Soppa har en självklar plats på middagsbordet där familjens favoriter kan blandas med massvis med grönsaker av olika färger.

8 & 9. Biff/pannbiff med tillbehör

Läs nummer 5. Prova gärna att använda viltkött!

10. Sallad

Listan med möjliga ingredienser kan göras lång – och en sallad kan faktiskt göras utan isbergssallat (som mest innehåller vatten). Maximera salladen med färsk babyspenat istället för sallatsblad, och proppa den med paprika, ärter, rivna morötter och andra grönsaker, förutom tomat och gurka. Prova att rosta lite sesam- och solrosfrön och strö över, samt servera med en vinegrette på olivolja.

Du väljer

Listan må se kött-tung ut, men undersökningen visar faktiskt att fler och fler får upp ögonen för att vi inte bör äta alltför mycket rött kött – både för hälsans och för miljöns skull. Det är t.ex. första året kyckling kommer redan på en andraplats, och första gången någonsin som sallad syns bland rätterna. Och som Johanna konstaterar – köttet går ofta att blanda eller bytas ut mot andra alternativ för den som vill.

Kom ihåg: bra vardagsmat för DIG är mat som DU tycker om, mår bra av och gillar att laga!

Notera: Man tillfrågade, utöver ”vanliga” barnfamiljer också s.k. millenials (födda kring decenniet som ledde fram till milleniumskiftet) och s.k. ”foodies” (människor med stort intresse för mat och dryck).

Källa: Food & Friends.

Bild: Pixabay

Mer att läsa

5 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>