Toppa formen med intervaller

Blotta tanken på intervallträning kan få även en relativt erfaren löpare att rysa och inte sällan förknippas detta träningsupplägg med mjölksyra, smärta och blodsmak i munnen. Bilden av att intervallträning är så plågsamt jobbigt är troligtvis en vanlig orsak till varför många undviker träningsformen. Det kan också vara lätt att intala sig att intervallträning är något ganska onödigt att ägna sig åt om man exempelvis springer mest långdistanser och kanske vill bli uthållig på längre sträckor såsom maraton – eller halvmaratondistanser. Men faktum är att de flesta som tränar löpning på regelbunden basis kan ha ett stort utbyte av att lägga in intervallträning på schemat emellanåt, oavsett vilken typ av löpare man är eller vilka mål man har med sin träning.

Man kan absolut springa bra intervallpass utan att pressa sig till bristningsgränsen. Intervallträning innebär att man växlar snabb löpning med antingen vila eller lugnare löpning och som alltid med träning handlar det om att anpassa upplägget efter var just du befinner dig just nu och om att lägga ribban lagom högt. För att utvecklas formmässigt måste man utmana sig själv och tillåta det att vara jobbigt men det finns ingen anledning att plåga sig själv för då är chansen väldigt liten att det blir mer än ett intervallpass i löpningskarriären. Så man bör skynda långsamt och börja med ganska korta pass om man är ovan. En bra idé kan vara att hålla sig till ett intervallpass i veckan eftersom det kan vara rätt tufft. Underlaget bör vara ganska jämnt för att undvika skador och av samma anledning är det också viktigt att vara ordentligt uppvärmd innan man sätter igång med själva intervallerna.

Löpare som springer för att bli snabbare brukar gärna träna intervaller just för effekten som  träningsformen har på tempot. Vanligt är att upplägget på intervallerna kan se lite olika ut beroende på om man tävlar på längre eller på kortare distanser, där långdistanslöpare ofta gynnas särskilt av att träna med långa intervaller och kortdistanslöpare ofta lägger tonvikten på kortare och snabbare intervaller. Men även vanliga motionärer utan tävlingsambitioner har mycket att vinna på intervallträning, inte minst den positiva effekten på kondition och hälsa. Det är lätt att förbättra konditionen snabbt med intervallträning och passen behöver inte vara långa.

Det finns en uppsjö med varianter på upplägg och man kan antingen springa intervaller på sträcka eller tid. Man kan också låta omgivningen styra intervallerna genom att exempelvis sprinta mellan lyktstolpar, i backar eller dylikt. Har man en träningsklocka är det lättare att lägga upp mer strukturerade intervaller men det finns också appar till smartphones, t ex Runkeeper, som man kan lägga in enklare intervallprogram i. Det mest användbara hjälpmedlet för många är nog ändå en kompis eftersom det blir både roligare och lättare att utmana sig om man tränar tillsammans med någon annan. Och framförallt svårare att fuska!

Av Jenny Bagglund

Bild: SXC

Mer att läsa

En kommentar

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>