Torskröra med fullkornspasta

Att hålla sig till långsamma kolhydrater är att föredra för blodsockrets skull och dessutom finns det idag fullkornspastor som är riktigt goda! Här kommer en maträtt som kan fungera som middag eller som matig lunch efter träning.

Ingredienser för 4 portioner

  • 400 g torsk
  • Två paket krossade tomater
  • Två vitlöksklyftor
  • Musslor i vatten, en burk
  • Basilika
  • Solroskärnor
  • Salt och peppar
  • Två matskedar rapsolja
  • Fullkornspasta ca 250 gr

Gör så här

Sätt på pastavatten och salta. Värm oljan i en kastrull, när den har blivit tillräckligt varm, lägg i torsken och låt den småstekas. Salta och peppra efter egen smak. Pastavattnet bör vara kokande nu, så släng i pastan! Häll de krossade tomaterna på torsken och rör om – låt småputtra i tio minuter. Pressa vitlöksklyftorna över fisken och tomaterna. Smaka av. Musslorna läggs i sist. Häll av pastan och lägg den sedan på en tallrik och torskröran ovanpå. Dekorera med solroskärnor och basilika – klart att äta!

Kommentar: man kan lyxa till denna variant med lax och räkor. Ta med morötter för att göra det extra nyttigt. Kom ihåg att fisk innehåller mineraler och torsk är riklig på B12-vitamin.

Foto: Kinga Andersson

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>