Vi testar: Training for runners på SATS

Som reporter har jag fått lära mig att inte ta ut något i förskott. Men när det gällde att testa Training for runners på SATS var jag faktiskt lite nervös. Jag hade hört rykten om att det skulle vara tufft, och jag såg framför mig en klass med bara löpkillar med grymt bra kondition, som gjorde tuffa övningar medan jag själv stod i ett hörn och kände mig missanpassad.

Så fel man kan ha. Och tur var väl det! Malin Bengtsson, träningsansvarig samt personlig tränare på SATS S:t Eriksbron välkomnade oss på klassen, som mestadels bestod av tjejer i min egen ålder. Det fanns några killar på plats också. Jag tror vi alla var i kategorin: ”vi som har kommit hit för att svettas och träna hårt”! – men på ett positivt sätt! För en sak hade jag faktiskt rätt i – det skulle komma att bli riktigt tuff träning.

Redan vid uppvärmningen fick vi känna av pulsen – vi använde hela salen, där vi sprang runt. För att få upp värmen användes armarna också. Malin kallade salen för en arena, och hela hennes sätt att tala fick mig riktigt peppad! Otaliga gånger fick vi höra att ”nu ska vi satsa 100 %, oavsett vilken nivå vi ligger på” och andra begrepp som fick oss att tända till var ”mindset” och ”bra jobbat!”. Det kändes som att just denna grupp var utvald för att köra detta sista pass av Training for runners. Det har pågått i 10 veckor, som en eventklass på SATS mellan den 31 januari och 4 april.

Passet har mötts med stort intresse och många klasser har varit fulla sedan start. Uppbyggnaden kan se lite olika ut. De bitar som finns med, berättade Malin efteråt, är styrka, kondition, core/bål, balans och flexibilitet. De två delar som var i fokus denna måndag var styrka och kondition. Med enkla medel, och med Malins instruktioner, fick vi tänja våra gränser både när det gällde puls och styrka. Det var mycket ben, och en del löpskolningskickar som jag aldrig testat förut. Bra för mig som har börjat löpträna för en halv månad sen. Det här är en klass som  jag hoppas kommer tillbaka till hösten! För dem som är medlemmar vid SATS erbjuds nu SATS running club, som är löpning utomhus (med fokus på fartlek, backträning, långa och korta intervaller) – klasserna är 45 eller 55 minuter långa. En annan nyhet är Small group PT, där löpträningen utvecklas i smågrupper med en personlig tränare, där även löptekniken kommer i fokus!

PLUS

  • Funkar för både nybörjare och vältränade!
  • Enkla övningar som samtidigt är tuffa!
  • Går du klassen några gånger kan du bli bättre på vissa övningar – och utmana dig själv!
  • Perfekt och bygga upp kroppen innan löpsäsong – eller som komplement under löpning!

MINUS

  • Att det är en eventklass som går under 10 veckor är lite synd! Mer av denna klass!
  • Har du belastningsskador i knän får du anpassa en del övningar – som kanske då är för tuffa

VAR kan jag träna Training for runners?

Detta är en eventklass som nu nått sitt slut, men förhoppningsvis kommer den tillbaka! Se SATS hemsida för information. Det som är aktuellt nu är SATS running club.

Foto: Emilia Arvidsson

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>