Träna med årstiden – inte emot den!

Det har väl knappast undgått någon att hösten är i antågande med allt vad det innebär i form av kortare och kallare dagar och regn och rusk. Och som grädde på moset har vardagen satt i gång igen, för många av oss efter en längre ledighet.

Lät det inte så upplyftande? Oavsett om man möter hösten med nya krafter och energi eller om man snarare känner ett vemod efter en svunnen sommar så är det troligt att träningsrutinerna på ett eller annat sätt kommer att förändras i takt med att mörkret faller. För en del kanske detta innebär en rivstart på gymmet efter en lång välbehövlig vila under sommaren; för andra kanske det istället betyder en nedtrappning efter en intensiv träningssäsong. Oavsett vilket så finns det flera fördelar med att låta kroppen få omväxling, såväl för elitidrottare som för vanliga motionärer.

För de som satsar hårt på sin träning och kanske tävlar i någon specifik idrott brukar oftast en tävlingssäsong följas av någon form av avbrott från eller nedtrappning av huvudidrotten. En löpare som till största delen har ägnat sommaren åt att slipa på tempot i löparspåret kan ha mycket att vinna på att efter huvudsäsongen ändra sitt träningsupplägg och lägga större fokus på exempelvis stryka, stabilitet och rörlighet.

Tränar man väldigt mycket så är detta i stort sett en förutsättning för att i långa loppet fortsätta utvecklas och undvika skador. Utöver de fysiska aspekterna av att på detta sätt periodisera träningen över året kan det också vara välbehövligt för den långsiktiga motivationen, och detta gäller egentligen för de flesta som tränar regelbundet. Oavsett vad man brukar träna så kommer nog de flesta någon gång till en punkt där man ledsnar och motivationen börjar svikta.

Se därför årstidernas förändringar som något positivt som kan hjälpa till att förebygga detta. Det finns ingen anledning att ha dåligt samvete över uteblivna löppass eller för den delen pina sig ut i spåret i ur och skur för att bocka av sina obligatoriska kilometrar.

Detta betyder förstås inte att du bör gräva ner dig i soffan framtill vårdagjämningen utan ta istället till vara på vinterhalvåret genom att bygga upp din kropp med styrketräning och olika former av alternativ träning. Du kommer att göra både din hälsa, ditt humör och din motivation en tjänst. Och vem vet, kanske hittar du någon ny träningsform du gillar på köpet?

Av Jenny Bagglund

Bild: SXC

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>