Träning och Fysisk aktivitet – vad är vad? Och därför är båda bra!

Nyligen skrev Jacob Gudiol en kolumn för Metro där han uppmanade till att sluta träna i mellanmjölkens land (det vill säga på för låga intensiteter, för att nå resultat). Somliga läsare blev ganska sura och menade att: ”Man kan väl få träna bara för att må bra!?” Och jag håller med! Men det kan vara läge att reda ut en viss begreppsförvirring som jag tror ligger till grund för irritationen.

Bild: Pixabay

Fysisk aktivitet (motion)

”Hälsofrämjande fysisk aktivitet är all fysisk aktivitet som förbättrar hälsan och den fysiska kapaciteten utan att leda till skada eller utgöra en risk. Motion är en planerad eller strukturerad fysisk aktivitet som syftar till att förbättra eller upprätthålla en eller flera komponenter av fysisk kondition som till exempel: syreupptagningsförmåga, muskelstyrka, muskeluthållighet, balans och koordination, rörlighet och kroppssammansättning.”Folkhälsomyndigheten

Fysisk träning

”Fysisk träning innebär en klar målsättning att öka prestationsförmågan inom olika idrottsgrenar, oftast i tävlingssyfte. Det önskade resultatet av den fysiska träningen är att öka den maximala konditionen (syreupptagningsförmågan) eller muskelstyrkan” – Folkhälsomyndigheten

Fysisk träning är alltså en typ av fysisk aktivitet som syftar till att förbättra en fysisk parameter såsom exempelvis styrka eller kondition. Jag slarvar nog lite med begreppen jag också, säger kanske att jag tränar, men rent krasst så motionerar jag betydligt mer än jag tränar i ordets rätta bemärkelse. Egentligen är det inte viktigt vad jag – eller du – kallar det, utan att man vet varför man gör på ett visst sätt och förväntar sig effekter därefter.

Vi tar ett exempel: Bodypump har fått mycket kritik då träningsmetoden visat sig vara ganska ineffektiv i syfte att öka muskelstyrkan. Men om syftet med träningspasset är att motionera så funkar det givetvis ypperligt! Vill du däremot satsa på att bli starkare så är det bättre att välja ett sätt att träna som belastar musklerna till uttröttning (”failure”) – en förutsättning för muskeltillväxt.

På samma sätt kan vi tänka kring konditionsträning: Att alltid springa samma runda i ett bekvämt tempo ökar inte din kondition, men kan vara ett trevligt sätt att motionera – perfekt om det är syftet! Vill du däremot bli snabbare och/eller få bättre syreupptagningsförmåga så kan det vara läge att exempelvis lägga in intervallpass med högre intensitet.

Jag personligen kan tycka att det är ett ganska litet problem att folk tränar ”i mellanmjölkens land”; det är ett folkhälsoproblem att många rör sig för lite, inte att någon kallar det för träning när det snarare är motion eller fysisk aktivitet som åsyftas. Som jag ser det så är det viktigaste att vi rör på oss och försöker nå de rekommendationer som finns rörande fysisk aktivitet. Det är alltså helt okej att gå till gymmet eller ta sig ut och jogga, promenera, cykla osv utan att ”träna” i ordets rätta bemärkelse. Bara att du rör på dig är jättebra! (Och för mig får du kalla det vad du vill!)

(En parentes: Om du tränar så måste du inte nödvändigtvis ta i så mjölksyran krampar och du nästan kräks; nej, alla måste inte satsa på en Ironman eller liknande, även om det kan kännas så när det hetsas som mest. Kom ihåg att du tränar och motionerar utifrån dina egna förutsättningar och av dina egna anledningar.)

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>