Träning och kost ska inte vara tortyr

Att man äter en speciell kost för att må bättre är väl ganska sunt. Om LCHF gör dig friskare så kör på (med kunskap), om uteslutandet av kött i kosten gör att du mår bättre så är det ju ganska dumt att inte vara vegetarian. ATT MÅ BÄTTRE är det vi ska sträva efter och ibland krävs det både kostomläggning och medicinering för att göra just det.

camilla

Men det jag reagerar så starkt på är när folk tar till vansinniga dieter och tillskott för att gå ner några kilon, hämtar all information på google och sen kör på i extremfart för att nå en viss spegelbild.

– Men jag har ju testat allt!

Jag vet! Jag har också sagt så där och jag ljög omedvetet både för mig själv och dem som försökte hjälpa mig. Min hjärna, som var proppfull av tillvägagångsätt, hade hamnat i kortslutning. Visst hade jag testat mycket det där året, massvis, oj så jag hade skött alla femton kurer och dieter må du tro. Ser du det fatala misstaget? Jag testade allt under en kort tid för att få resultat vilket gick åt helsike fel!

Är du frisk så finns det en regel som gäller de allra flesta. Nämligen kaloriintag och träning. Med dessa två faktorer kan du åstadkomma de resultat du är ute efter.

Förbruka lite mer energi än du intar och du går ner i vikt.

Få i dig lite mer kalorier än du förbrukar och du går upp i vikt.

Ligg på ett balanserat kaloriintag till din livsstil och du håller din vikt.

Där är några grundregler. Visst kan du äta pizza inom ramarna men hur bra tror du att din kropp mår av den ensidiga kosten? Att bara förse den med färdigmat, snask och liknande formar ju inte en pigg kropp direkt. Att äta för fettsnålt är inte det mest effektiva det heller. Hemligheten ligger i balansen mellan de två faktorerna.

Balans är nämligen ett ord jag älskar att använda mig av. En balans av näringsämnen i min kost gör det enklare för min kropp att hänga med på det jag vill. En sund kosthållning är inte en specifik maträtt för mig utan mer en självklarhet som visar sig genom att jag inte behöver tänka så mycket på just hur jag äter.

Vad mår du bra av? Vi behöver inte leka professorer för att känna efter och vi har tack och lov dietister och proffs att fråga om det behövs lite starthjälp. En basmeny av näringsämnen kan skissas ihop och så känner du efter hur du mår helt enkelt. Kanske blir det så att för att just du ska få resultat så dras procenten i kolhydrater ner, eller fett och så vidare.

Tumregeln i det hela är att du ska fråga din egen kropp om vad som behövs. Detta gör du enklast genom att känna efter själv. Orkar du det du vill och fortfarande får de resultat du arbetar efter? Vill du ha snabbare resultat och kanske i dagsläget ligger på tre träningsdagar i veckan så testa med att öka där i stället för att minska på maten. Hur ser ditt livspussel ut? Kan du klämma in tjugo minuters promenad på morgonen?

Ibland är inte lösningen det vi tror och ibland (ganska ofta) glömmer vi att vår egen kropp är en unik sammansättning som behöver lyssnas på. Träning och hälsosam livsstil ska inte vara en tortyr. Att behöva ta i lite ibland ska inte vara misshandel utan mer en utmaning. För att en vana ska skapas och med en schysst behandling i grunden så kan man mer fokusera på det psykiska som krävs för att börja gilla något som tidigare har ansetts ganska jobbigt.

Den dagen du lär dig lyssna på din egen kropp och själ är dagen då du vågar utmana, testa och se helheten av ett sunt levnadssätt. Det finns inget sunt i att må dåligt av en viss kosthållning eller en viss träningsfilosofi. Känner du dig orkeslös och ledsen i din livsförändring så är du ute och cyklar på helt fel vägar.

Stanna och kolla kartan igen för du kan få de resultat du är ute efter – och på köpet känna dig riktigt bra också.

Bild: Camilla Johansson

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>