Tre beståndsdelar för en uppriktig ursäkt

Du har gjort bort dig. Sagt något fel, misslyckats med en uppgift eller agerat klumpigt – antingen medvetet eller omedvetet. En person som du har en relation till är nu arg, besviken eller ledsen. Så här ska du tänka för att rätta till situationen – och be om ursäkt.

ursakt

Vi gör alla misstag då och då. Inte för att vi är dåliga människor – eller svaga, dumma eller mindre värda människor: utan för att vi är just människor, mänskliga. Ibland tycker vi inte själva att vi begått ett misstag, men personer i vår närhet upplever ändå att vi gjort något fel. Även då vi inte menat att göra fel, eller då vi har en fullt gångbar anledning till det som hände, tjänar vi faktiskt ofta på att be om förlåtelse. Inte för att förminska oss själva, men för att erkänna den andra personens känslor för det som skett. Vår egen lycka och välmående är ofta beroende av andra personers, och i längden tjänar vi själva på att försöka reparera skadade relationer till vår omgivning så bra det bara går.

Men hur ser då en bra ursäkt ut? Den bör förmodligen innehålla:

1. Dina känslor inför situationen

…och då specifikt den ånger du känner inför det som hänt, eller för hur den andre parten upplevt saken. ”Jag är ledsen över och ångrar verkligen att min otydlighet ledde till att du blev arg”, till exempel.

Undvik att inta försvarsställning (”Förlåt då, om du nu är så känslig och överreagerar på allt jag säger!” är inte en bra ursäkt).

2. Ett erkännande av ditt misstag och av effekten det hade

Konsekvenserna av agerandet är, oavsett ditt ursprungliga uppsåt, det människor tar åt sig av.

Denna del är förmodligen det svåraste av allt i din ursäkt, eftersom du här måste ta på dig ansvaret för ditt agerande och ditt beteende. Om du inte själv känner att du har gjort fel – eller om du egentligen menade väl – kan detta kännas nästan omöjligt. Försök därför att fråga dig själv ”Hur känner sig personen jag ska säga förlåt till?” och ”Vad gjorde jag som ledde till den känslan? Kunde jag ha gjort något annorlunda?”. Erkänn sedan de sakerna. Försök också att visa empati för den som tagit illa upp; visa att du förstår hur de känner sig. (Om du inte alls kan sätta dig i personens skor? Be inte om ursäkt, för det kommer att låta falskt!) Säg till exempel: ”Jag inser att min kommentar sårade dig och att du känner dig missförstådd. Det var fel av mig att säga så i den situationen.”

Många av oss vill här flika in en förklaring till varför vi gjorde på ett visst sätt – men är du det minsta osäker på att din förklaring faktiskt håller även inför personen du ber om förlåtelse, försök att låta bli. Att bortförklara ditt agerande kan uppfattas som defensivt och oempatiskt. Kom ihåg: Du vill ordna upp er relation, inte försöka få personen att förstå att du egentligen gjorde/hade rätt.

Om det finns ett behov att förklara situationen, se till att fortfarande ta på dig ansvaret för den negativa konsekvensen det hade för personen du ber om ursäkt till. Gnäll inte över att du inte menade illa eller säg att du tycker personen är konstig som tog illa vid sig. Säg istället något i stil med: ”Det är ingen ursäkt för att inte dyka upp till vårt möte, men min mormor hade precis åkt in till sjukhus/min katt var försvunnen/min andra kompis hade en kris, så jag kunde verkligen inte komma loss”. Försök också få med hur du kunde ha agerat annorlunda, eftersom du förstår hur personen känner sig – i stil med: ”Jag borde verkligen ha ringt dig, jag fattar ju hur arg eller orolig du måste ha varit!”.

3. Rätta till situationen

En bra ursäkt inkluderar någon slags reparation – faktisk eller symbolisk. Du kanske kan ordna ett nytt möte där du verkligen bjuder på din tid? Eller berätta för fler, som råkat höra din sårande kommentar, att det var fel av dig att säga så till personen som blivit ledsen. Om du själv inte kommer på, eller är säker på, hur du skulle kunna ordna upp saker och ting, fråga! Ett ”Är det något jag kan göra för att få det att kännas bättre?” räcker långt.

Ofta räcker det med att tydligt klargöra hur du vill agera annorlunda nästa gång, för att inte riskera samma misstag en gång till. Detta bidrar till att återuppbygga förtroende och reparera relationen.

Se bara till att faktiskt göra allt du lovar i din ursäkt! Om personen vill ha ett förlåt i form av något du inte kan erbjuda – säg det. Det är värre att göra någon ledsen genom att ljuga eller bädda för en besvikelse.

Och kom ihåg: En kram kan rätta till fler situationer än du kanske anar!

Källa: Psychology Today

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>