Tre fröiga nyttigheter att hålla koll på

Nötter och frön är nyttiga på många sätt – men är du som jag och fastnar gärna vid samla gamla nötter hela tiden? Här listar vi tre lite annorlunda frön, vad de innehåller och vad du kan göra med dem.

fron

Chiafrön

Chiafrön sägs vara det trendigaste fröet 2013. Man kan äta dem råa som de är eller använda dem i nästan vad som helst – bröd, yoghurt, soppa, ägg, sallader, pannkakor, smoothies eller energibars.

En matsked är proppad med hela 10 gram fibrer och innehåller även mycket protein, järn, kalcium, magnesium, zink och växtbaserad omega-3 (alfalinolensyra).

Blötlägg chiafrön i juice eller vatten så sväller de och bildar en gelé – vilket ger mer mättnad och fungerar fint som en bas till smoothien. Precis som med linfrön ska man mala chiafröna för att kroppen lättare ska ta upp omega-3-fettet.

Pumpafrön

Funkar som andra frön, på eller i nästan vad som helst. Drygt en halv deciliter pumpafrön innehåller bara 126 kalorier och 5,5 gram fett – men innehåller sin beskärda del protein och mineraler (bland andra magnesium, kalium och zink).

Pumpafrön går utmärkt att ha över yoghurten, göra chokladiga fruktbollar av eller tillsätta i en bröddeg. Det går såklart bra att torrosta pumpafrön med lite salt eller andra kryddor.

Hampafrön

Dessa kan vara svåra att få tag på i en vanlig affär men gör en sökning på nätet så hittar du säkerligen en webbshop som säljer dem. De kan användas i smoothies, strös över soppor och sallader, användas i müsli och bröd, och mixas med vatten till hampamjölk. Hampafrön kan även användas till goda ”energibollar”.

Hampafrön innehåller bra med protein, en av de få plantbaserade livsmedel som har en fullvärdig proteinhalt. Dessutom finns det rikligt med vitamin E, omega-3 (alfalinolensyra), fosfor, kalium, magnesium, kalcium, järn och zink. Två matskedar innehåller 90 kcal, 6 gram fett, 5 gram protein och 2 gram fiber.

Effekter?

I en tysk studie från 2012 noterar man en minskad risk för bröstcancer bland kvinnor i klimakteriet som åt mycket solrosfrön, pumpafrön och sojabönor. En studie från Jamaica har funnit att olja från pumpafrön kan ha en förhöjande effekt på det ”goda” kolesterolet (HDL) och en förbättring av symtom i klimakteriet.

Det bör noteras att inget frö kan i sig själv bota varken cancer, diabetes, hjärtsjukdom eller hjälpa till vid viktminskning. Det är den totala sammansatta veckomåltiden som gör skillnad, men visst kan vi lägga till så många av de nyttiga varorna som möjligt!

Bilder: Pixabay/Wikimedia

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>