Trettio minuter om dagen

Trettio minuter innan frukost, det kan göra underverk för figur, ork och humör. Trettio minuter är inget att bråka om egentligen. Ställa de minutrarna tidigare på morgonen är kanske svårt att börja med men ack så lönsamt i slutändan. Sen komma på något som passar dina morgonvanor. Varför inte slänga in något nytt?

Själv kan jag slänga fram pilatesmattan på golvet en halvtimma. Eller hoppa på den billiga motionscykeln från halens och öka pulsen en stund med olika nivåer. En promenad med hundarna då barnens far inte jobbar eller en halvtimmas rolig impulsdans till musik! Just den lilla stunden gör att hela dagen blir lättare och att man klarar av sina uppgifter med en takt som fungerar för just din kropp.

Säg att du inte har möjlighet att gå ut och gå eller springa på morgonen. Det kan ju vara så att du har småbarn som inte kan följa med i tidig morgonstund? Då finns det faktiskt lika bra pass att göra hemma i vardagsrummet! Till exempel Blossom som har tränings-DVD, Aerolates, Winsor Pilates o.s.v. Det är ju mina favoriter men det finns massor av effektiva träningsprogram att köra in i DVD-spelaren. Efter ett sådant pass är det ett måste att slänga sig in i duschen. Eller kanske skicka i favorit CDn och dansa loss? Man behöver inte vara proffsdansare för att svettas en stund. Våga ge järnet och sväng på höfterna så lovar jag dig härlig träningsvärk i både sidan och fram på magen. Barnen brukar för övrigt stormtrivas med att dansa med dig. Skratt är ju med ett recept på en lyckad dag.

Tänk att något så enkelt som att flytta träningen till morgonen kan ha så många positiva effekter på hälsan? De säger att en halvtimma om dagen gör susen, eller hur? Lägg den halvtimman på morgonen i stället så har du tid till både mer träning och aktiviteter du annars får pussla ihop för att hinna med. Som småbarnsmamma är det ofta massor av schemaaktiviteter. Träningen blir då lätt något man inte hinner och den läggs åt sidan lite väl lätt efter en heldag på jobbet eller massa måsten. Hur kul är det att stressträna bara för att det ska göras?

Så varför inte lägga den där halvtimman varje morgon? Inte nog med att det starkt bidrar till att komma i form du hjälper din kropp att må bättre, hantera stress och orka dagen!

Bild: SXC

Mer att läsa

En kommentar

  1. 1

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>