TRX Suspension Training

För några veckor sedan var det dags att testa träningsformen TRX, som börjar bli nästa stora grej inom träningstrender. Bokstavskombinationen säger inte mycket – och därför ska jag förklara.

Passet var en gruppträning för ca 10 personer. I väggen var remmarna/träningsredskapet TRX monterade, och poängen är att du ska använda din egen kroppstyngd och gravitation för olika träningsmoment. Beroende på din kropps lutning eller position i förhållande till marken/golvet så kan du öka/minska belastningen. Detta redskap fungerar bra med hemmaträning också. Ledaren på det pass jag var på hade ett program som vi körde tre varv, och några av de övningar som genomfördes var:

  • För ben – utfall, där du fäster ena foten i remmarna, och gör dina utfall. Detta krävde koncentration då det kan vara svårt att hålla balansen till en början.
  • För bålen – du lutar dig bakåt och ”touchar” marken, medan du håller i remmarna med ena handen och drar dig uppåt så explosivt som du kan.
  • Armhävningar – min absoluta favorit – äntligen kunde jag göra armhävningar som anpassades efter hur jag stod och lutade – otroligt härlig känsla!

Med TRX tränar du: styrka, balans, flexibilitet och stabilitet. Mitt betyg grundar sig på passets effektivitet och effekt – jag kände verkligen hur kroppen fick arbeta – och jag hade träningsvärk i en vecka efteråt (vilket var välkommet – det finns inget värre än att träna och sen undra varför man mår ”som vanligt”)

Att tänka på – tränar du första gången, se till att lära känna ditt redskap. Och känn efter hur övningarna känns – det som är bra att du lätt kan justera belastningen – med din egen kropp!

Källa utöver träningspasset: Military Fitness

Bild: Livskick

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>