Uteslut inte gluten ur kosten i onödan

Gluten eller inte gluten? Det är frågan många ställer sig när de ska prova något nytt med kosten. ”Kanske är det dags att sluta äta gluten, det mår ju många dåligt av?” Sådana fraser förekommer lite här och lite där i samhället. Men vad innebär en glutenfri kosthållning egentligen och medför det några risker?

gluten

Många tror att utesluta gluten ur kosten är lösningen på magont, magknip, gasighet, uppblåst mage etc – vilket det i vissa fall också är. Dessa symtom kan komma av en glutenintolerans (när tarmen förstörs av gluten). Men det måste till blodprover och tarmprover för att fastställa en sådan diagnos. Misstänker man glutenintolerans bör man alltid uppsöka läkare för att utredas medicinskt och i så fall få professionell behandling för det.

Det finns de som testat sig för glutenintolerans och inte har det, men som ändå upplever besvär efter att de ätit bröd, pasta och gryn av olika slag (där det finns gluten). Då kan det vara okej att utesluta dessa livsmedel och på så vis må bättre. Exempelvis kan personer med IBS ingå i denna kategori. Dessa har ingen glutenintolerans men en del mår bättre av att undvika mat som innehåller gluten. Då kan det vara en idé att prova att äta annan mat; skippa brödet, gröten, pastan, müslin och allt det där andra som ger magknip eller andra symtom.

Tilläggas kan också att alla personer inte mår bra av att utesluta gluten – tvärtom. Däremot kan en del må bra av att minska intaget av vissa produkter med gluten så som vitt bröd och pasta och istället ersätta dessa med grövre varianter eller alternativa produkter. Här måste varje person testa sig fram: Vad mår min mage och kropp bra av och i vilken mängd?

En viktig sak att tänka på är: Vad får uteslutandet av livsmedel för konsekvenser? Du kanske får mindre ont i magen men det kan också ge några negativa konsekvenser.

Att utesluta något ur kosten kan ge bristsjukdomar. Mat som innehåller gluten innehåller även andra näringsämnen, bland annat flertalet B-vitaminer, järn och fibrer. Personer som utesluter gluten kan få brist på dessa efter en längre tid. Därför är det viktigt att skaffa sig kunskap om vilka näringsämnen man går miste om – och ersätta dessa livsmedel med liknande glutenfria varianter för att på så sätt täcka näringsbehoven.

Inom sjukvården får alla med glutenintolerans träffa en dietist för information och rådgivning om vilka livsmedelsval man kan göra och vad som händer med kroppen ifall näringsbrist uppstår. Där klargörs alltså vikten av att äta andra alternativ till de traditionella glutenvarianterna – allt för att göra det möjligt att äta glutenfritt och samtidigt täcka energi- och näringsbehov.

Sammanfattningsvis: Att äta glutenfritt handlar inte bara om att utesluta en rad olika matvaror – de måste ersättas med något för att undvika näringsbrister. Detta bör du rådgöra med dietist eller någon person med liknande kunskap för att fortsätta må bra.

Bild: Livskick

Mer att läsa

6 kommentarer

  1. 1

    En liten undran utan att verka otrevlig på något sätt…

    Jag skulle vilja veta VAD med gluten som är farligt att ta bort – då pratar jag givetvis om vetegluten, det som finns på våra tallrikar idag och inte det som fanns före 1900…

    Genetiskt går det ju knappt att känna igen veteglutenet längre,för att det är så förädlat och förstört. Personligen anser jag bara att det finns fördelar med att ta väck just vetegluten men jag håller HELT med dig om att man absolut inte ska ta bort ett livsmedel utan att ersätta det.

    Och som du säger – rådfråga någon med kunskap.

    Kram Hanna

    • 2

      Tack för din kommentar Hanna.
      Tycker du är mycket klok som reflekterar över riskerna med att utesluta gluten.
      Det som är farligt med att utesluta gluten är inte själva glutenet i sig utan det vi kan få brister på t ex vitaminer och mineraler.
      Sen är det så att gluten är ett protein och undviker det utan att ersätta det med något annan finns risken för proteinbrist. Fast det är väldigt sällsynt i västvärlden då vår kost oftast även består av animaliska produkter som är rika på proteiner, men rent teoretiskt kan det vara en riskfaktor.

      Den genetiska biten är jag inget proffs på. Däremot kan jag utan att ljuga påstå att det finns bra glutenprodukter kvar. I vitt bröd t ex är det mycket föräldlat mjöl i, det är överlag en mindre bra glutenkälla och kan utan större risker plockas bort. Det som man då kan göra att till exempel byta ut det vita mjölet till grövre varianter. Då får man en mycket bättre glutenkälla som håller högre kvalite och som är mindre föräldat.
      Men sen som sagt vågar jag inte uttala mig om den genetiska biten i själv glutenstrukturen, det är sådant som förändras liksom alla andra livsmedel på dagens marknad.

      Att frådfråga någon med kunskap innan man tar bort glutenprodukter är en väldigt klok reflektion.

      Hoppas det gav dig något svar på din fråga?

  2. 3

    Jag tänker nog mest att proteinet gluten finns i sädesslag som kroppen annars har stor nytta av. Man måste ju inte köpa förädlade produkter. Sädesslag och andra kolhydratkällor finns ju i högst naturlig form att få tag i, om man så önskar.

  3. 4

    Hej.
    En tanke om gluten. Har för mig att gluten har bakegenskaper att göra. Med låg gluten blir tex. vetemjöl svårt att baka ut och stekas. Jag kan ha fel, men det har med bakning att göra.
    Bengt

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>