Utmana dig själv!

Med ett sunt tänk med utgång från din kropp kan du lätt forma utmaningar. Sådant triggar igång tävlingslusten och möjligheterna att utveckla din prestation.

start

Skoja fram det du vill förändra i livet, så blir det roligare. Är det kosten? Varför inte sätta upp ett mål med belöning till dig själv? Ett sockerberoende är t ex inte helt lätt att bryta. Men om du utmanar dig själv och säger att ”Jag ska inte äta något godis, dricka någon läsk eller äta bakelser på sju dagar!” så lägger du upp ett rimligt mål. Du utmanar dig själv och visar att du kan det du vill! För du fixar att inte stoppa något av detta i munnen på en vecka. En ynka vecka är ingenting! Belöna dig själv med något icke ätbart. Du ska bryta en vana.

Här är ytterligare ett exempel ”Jag ska börja promenera tio minuter om dagen! Efter två veckor ska jag skriva ihop hur mycket jag promenerat”. Vi vill ofta så mycket men hinner eller gör så lite, vi kommer aldrig igång känns det som. Alla har tio minuter någon gång på dagen! Skriv upp hur många minuter det blev varje dag (oftast tycker man att en promenad är skön och utan att tänka på det kan det flera gånger i veckan bli en 25-minutare istället.) Sammanställ efter två veckor och känn hur viljan att slå detta bryter igenom.

”Jag ska börja älska mig själv och känna att jag duger som jag är!” Detta är inget som görs i en handvändning för ofta har vi sämre självkänsla än vad vi tror. Här gäller det att se hur långt du har kommit i ditt tänk. Ett förslag är att varje gång du kommer på dig själv med att säga/agera/tänka negativt om dig själv så säger du bara STOPP högt eller tyst för dig själv. Detta avbryter tanken och gör att reaktionen blir att inte göra så. Öka sedan med att göra sådant du känner för men tror att du inte kan!

Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>