Vad andra verkligen tänker om dig när de ser din profilbild på Facebook

Sociala medier spelar en central roll i vår sociala vardag. En del väljer profilbild med omsorg, andra byter bild ofta – och oavsett skickar den valda bilden eller bilderna ut signaler till våra kontakter. Vilka signaler detta är beror delvis på vilken social plattform det handlar om; men vi bör vara medvetna om att vi alltid bedöms – och alltid bedömer andra, utifrån det vi ser online.

profilbild

Med den teknologiska framfarten har nya normer och beteendekoder uppkommit, och varje social plattform har egna normer och koder. Profilbilden är ett visuellt meddelande som sänder ut budskap om användarens beteende. Det är det första en ny kontakt ser – vilket innebär att det är med profilbilden vi skapar det första intrycket.

Mänsklig interaktion vilar på icke-verbal kommunikation, men när vi kommunicerar elektroniskt förloras signaler som ansiktsuttryck, röstton, kroppsspråk, ögonkontakt och fysisk beröring. Dessa signaler hjälper oss att förstå vad andra personer har för intentioner, hur engagerade de är i konversationen, och om de känner sig nervösa, lugna, attraherade eller avstötta.

I den virtuella världen kan vi inte förlita oss på den icke-verbala kommunikationen för att förstå varandra. Därför är det första vi ser, och förlitar oss på till en början, det budskap som sänds ut i vår profil (och specifikt profilbilden). Vi har dessutom lärt oss att snabbt sortera genom att bilda uppfattningar om andra människor baserat på informationen som fås av profilen, med hjälp av öppna och gömda ledtrådar – som oftast dessutom är rätt träffsäkra.

Vad din bild säger

Profilbilden avger både öppna och gömda ledtrådar. Öppna ledtrådar är budskap som du medvetet väljer att kommunicera med din bild, det vill säga, du vill styra vilket intryck dina kontakter får av din bild (och dig som person). Till exempel så kanske du väljer en bild där du har en hatt på dig, eller en bild där du syns med en annan person, vilket får dina kontakter att förstå att du medvetet valt dessa bilder för att de ska bilda en viss uppfattning om dig.

Gömda ledtrådar kan vara att du väljer att synas på avstånd (vilket kan ge en ledtråd om att du är osäker på dig själv), eller om du lutar lite på huvudet och ler uttrycker du att du känner dig beroende av andra. Ledtrådarna bidrar med underförstådd information om dig, och avgör vilket intryck dina kontakter får av dig.

De flesta av oss skulle aldrig erkänna att de bildar uppfattningar om andra baserat på profilbilderna, för att vi gärna inte vill bli uppfattade som ytliga. Men verkligheten visar något helt annat. En studie som publicerades 2014 fann att små förändringar i en persons bild kan resultera i dramatiskt olika intryck, och ett kort ögonblick räcker för att vi ska veta om vi vill umgås med personen eller inte.

En bild tillsammans med familj eller barn indikerar till exempel en person som står nära familjen och som ser dem som ett stort stöd. Det visar också att det viktiga i den personens liv är barn och familj.

En ”aktiv” bild där användaren vistas i naturen visar en önskan att ses som en person som inte sitter vid datorn utan hellre är utomhus.

En bröllopsbild ger en ledtråd om att användaren vill bli sedd som någon som växt upp och går vidare i livet. Dessutom är det ett tecken på att användaren vill ge ett snabbt meddelande om att han eller hon inte längre är singel och nu ger allt till sin nya make eller maka.

Narcissister, personer med ett märkbart ego, lägger gärna upp profilbilder som verkar ha tagits ur ett modereportage. Narcissister uttrycker inte bara självdyrkan i sina profiler, utan postar också många uppdateringar om sig själva, är väldigt aktiva i sociala medier och byter sina profilbilder ofta.

Att försöka styra första intrycket för mycket kan misslyckas också: om bilden uppfattas som för iscensatt kan reaktionen bli förakt – vi är alldeles för medvetna om att sociala medier redan är långt ifrån äkta och vi vill därför se naturliga bilder som visar en verklig person. Det är den typen av bilder som ger det starkaste och bästa intrycket.

Sist men inte minst är det viktigt att förstå vilka koder och normer varje social sajt styrs av: använd inte en bild på dig själv i baddräkt på LinkedIn, och ta inte en stel jobb-bild som profilbild på Facebook. Att välja fel bild på fel ställe är ett tecken på låg social kunskap.

Källa: Psychology Today
Bild: Pixabay

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>