Vad ska du träna i höst?

Nu börjar snart ett flockbeteende som kännetecknar hösten – gymmen kommer fyllas med motiverade motionärer som ska testa både det ena och det andra. Men hur länge håller det? Vi vet ju att besöken sinar ju närmre den mörka årstiden kommer. Ursäkterna slår av motivationen – än är det för kallt, än är det för tråkigt. Livskick vill komma med några tips på träningsformer och tankesätt som gör att motivationen håller hela vägen!

Löpning: en motionsform som bara blir större år för år

Fördelar:

  • du kan själv bestämma när du ska ut i spåret.
  • det enda som egentligen behövs är ett par bra skor! Billigt och lättillgängligt!
  • träning för hela kroppen!

Nackdelar

  • Du behöver kunna pusha dig själv att verkligen komma ut.
  • Det tar lite tid och kräver tålamod för att bygga upp en kropp som kan löpa.
  • Passar inte alla, tänk på att respektera kroppens begränsningar – knän och leder!

Tips på vägen

  • Sätt ett mål – t ex ett lopp!
  • Spring efter ett program. Till en början ett som vänjer dig vid löpningen!
  • Spring med en vän och peppa varandra.
  • Läs på – vi tipsar om boken Löpträning av Ingmarie Nilsson.

Gruppträning: utbudet har inga gränser

Fördelar

  • Bra instruktörer kan få dig att verkligen utmana dig själv.
  • Ingen chans att tänka på annat – musiken, människorna och instruktörerna kräver din närvaro!
  • Roligt – Livskick har till exempel testat bland annat Dans Fuego på Friskis&Svettis.

Nackdelar

  • Även här behöver du komma iväg! Disciplin.
  • Kräver ett medlemsskap på träningsanläggning eller liknande – kan bli dyrt – men se till att passa på att teckna medlemsskap i början av hösten – erbjudandena haglar!
  • Är passen populära kan det ibland vara knökfullt.

Tips på vägen

  • Skaffa dig en träningsdejt – då är det svårare att hoppa av träningen!
  • Testa olika klasser för att hitta din favorit!
  • Variera gärna mellan konditions- och styrkepass.
  • Utvärdera inte så mycket om du ska gå eller inte på ett pass – bara gör det!

Specialträning: för dig som vill satsa på just det där lilla extra

Livskick vill också slå ett slag för att du ska testa något annorlunda eller otippat, ja till och med specialisera din träning! Varför inte  ta löpningen till en ny nivå genom att gå med i en löparklubb? Eller varför inte låta hösten få sitt lugn genom att köpa ett kort som bara gäller för yoga – och koncentrera dig bara på den? Vi har testat kundaliniyoga, och bikramyoga i Belfast.

Vad ska du träna i höst?

Bild: Livskick

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>