Våga testa vinterlöpning

Tillhör du kategorin löpare som lägger löparskorna på hyllan när temperaturen börjar krypa ner under noll och den första snön börjar falla? Det är du i så fall inte ensam om och såväl mörker som kyla, halka och allmänt dalande energinivåer är vanliga förklaringar till varför många motionärer har ett långt uppehåll från löpningen under vintern.

Det är förvisso inget fel alls med att ägna sig åt olika aktiviteter under olika perioder på året och vill man hellre hålla på med andra träningsformer under vintern så ska man såklart göra det. Men om du egentligen skulle vilja springa, och framförallt om du har planer på att tävla, men känner att det bara är vädret som stoppar dig så tycker jag att du ska tänka om.

Genom att hålla igång löpningen hela året slipper du börja om på ruta ett i vår och är mycket bättre förberedd när tävlingssäsongen kommer igång igen. Det främsta argumentet tycker jag personligen ändå är att det faktiskt kan vara helt fantastiskt att springa på vintern. Alla som har varit ute och åkt skidor en kylig och solig vinterdag vet vilken känsla jag syftar på. Men även att vara ute när det är mörkt och öde och det enda som hörs är dina andetag och knarrande fotsteg i snön ger en speciell känsla som knappast går att jämföra med känslan av att stå på ett löpband i ett fullsatt gym.

Är det riktigt kallt ute så är det knappast många som tycker att det är njutningsfullt att springa ute och en del är känsligare än andra för att dra in kall luft i lungorna. Men för egen del vill jag hylla den gamla sanningen att det inte finns några dåliga väder utan bara dåliga kläder. Ner mot 15 grader minus är sällan något problem om man bara har bra och funktionella kläder. Det som är viktigt att tänka på är förstås kyleffekten vilken gör att du kan bli ordenligt nedkyld om det både är kallt och blåser mycket.

Här är några punkter att tänka på för att löpningen ska bli så behaglig som möjligt:

Klä på dig

Fukten och vinden är vinterlöparens främsta motståndare så använd funktionskläder i flera lager. Ha ett underställ i t.ex. merinoull närmast kroppen och varmare löparstrumpor på fötterna. Använd en lite varmare tröja, t.ex. i fleece som andra lager samt tjockare vintertights eller vindtäta byxor. Ytterst är en vindtät löparjacka att föredra och slutligen en mössa i svettransporterande material och vindtäta handskar. Tänk dock på att inte klä dig för varmt, det är bättre att frysa en liten stund i början då man snabbt får upp värmen rejält.

Se och synas

Använd en pannlampa om du ska springa där det är dåligt upplyst. Ska du mest springa i stan räcker det med reflexer så att du syns.

Värm upp

Värm upp lite inomhus innan för att undvika sträckningar och andra skador. Jogga lite på stället, gör höga knäuppdragningar och bensparkar. Gör några rörlighetsövningar och eventuellt tänjningar, särskilt för lår, höfter och ljumskar.

Drick

Ladda med mycket vätska. Även om man inte känner sig lika varm när man springer i kyligt väder så kan man förlora mycket vätska via utandningen när det är kallt ute.

Använd broddar

Skaffa ett par broddar (finns på apoteket och i sportaffärer) eller skor med dobbar så kan du springa relativt obehindrat på isfläckar.

Sänk ambitionerna

Du kan inte räkna med att kunna springa lika snabbt när det är kallt och halt så se på vinterlöpningen mer som underhållsträning och spara de värsta intervallpassen till varmare dagar eller inomhus. Känn dig istället extra nöjd de dagar du har tagit dig ut i riktigt eländigt väder och värdesätt möjligheterna du får att träna även karaktär och pannben.

Av Jenny Bagglund

Bild: SXC

Mer att läsa

2 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>