Valnötter kan hjälpa till att minska stress

Valnötter och valnötsolja kan förbereda kroppen för att kunna handskas bättre med stress. Valnötter innehåller fleromättade fettsyror och påverkar blodtrycket både under vila och under stress.

Tidigare studier har visat att omega-3 fettsyror (t ex alfalinolensyra som finns i valnötter och linfrön) kan minskar LDL-kolesterolet (det ”dåliga” kolesterolet). Man tror också att dessa livsmedel kan minska c-reaktivt protein och andra inflammationsmarkörer.

I en ny studie undersökte man 22 friska vuxna med förhöjt LDL-kolesterol. Man fann att när man lade till valnötter och valnötsolja i dessa personers diet sänktes både viloblodtrycket och blodtryck i samband med stress. För att framkalla en stressreaktion fick deltagarna hålla tal eller sänka ner en fot i kallt vatten.

Det hände inget mer med blodtrycket när man lade till linfröolja ovanpå dosen valnötter. Däremot sänktes c-reaktivt protein vilket visar på att linfröolja tillsammans med valnötter/valnötsolja har en antiinflammatorisk effekt – vilket kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom.

Valnötter är rika på kostfiber, antioxidanter och omättade fettsyror (speciellt alfalinolensyra som är en omega-3 fettsyra). Linfröolja är en mer koncentrerad källa för omega-3 fettsyror, men eftersom denna studie inte kunde påvisa någon speciell effekt på stress med linfröolja drar man slutsatsen att det är sammansättningen i valnötterna som sänker blodtrycket och minskar stress.

KällaPenn State University

Bild: SXC

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>