Vanor för ett balanserat träningsbeteende

Hälsomanin ökar i Sverige, och i takt med att träningstrenden blir starkare faller fler också offer för ett tvångsmässigt träningsbeteende. För att själv kunna avgöra om det gått för långt kan det vara bra att veta vad som är normalt träningsbeteende.

ortorexi, träning, mani, hälsomani, normalt, beteende, träningsbeteende, balans, vanor

Tvångsmässig träning definieras generellt som att det handlar om en betydlig mängd fysisk aktivitet kombinerad med ett tvångsmässigt behov av att göra denna aktivitet. Med andra ord, träningen är obligatorisk i sin natur och det behöver inte vara en speciell typ av träning. Det är viktigt att förstå syftet bakom beteendet – om det finns någon form av desperation eller oro om personen inte kan utföra sin fysiska aktivitet, så är det troligtvis ett problem.

När det gäller träning finns det två diken att balansera mellan – det ena diket är att inte träna alls, och det andra är att träna för mycket. De flesta människor klarar dock av att balansera galant, och här är några av de saker som de gör, som vi andra kan lära oss av.

De vet skillnaden mellan träningsvärk och riktig smärta

Ofta möts vi av uttalanden som mer eller mindre talar om för oss att om det inte gör ont så tränar vi inte ordentligt. Det kanske känns bra att verkligen känna att du tränat hårt, du vill ta ut dig och känna träningsvärken dagen efter. Men det kan vara värt att tänka efter en gång till om det gör ont i lederna eller om du är onaturligt trött senare på dagen efter träningen. Smärta ska man ta på allvar, och lyssnar man inte kan det leda till skador. Har du hittat balansen vet du när det är dags att sluta.

De tränar vad de njuter av

Balanserade träningsmänniskor tvingar sig inte att träna sådant de avskyr eller deras kroppar inte är gjorda för. Alla är inte gjorda för triathlon eller Crossfit. Det finns trender i träning, men du måste faktiskt inte haka på dem om du inte vill. Träning ska inte vara tortyr.

De tränar för att själen ska må bra

Att komma i form, gå ner i vikt eller få bättre kondition är bara några av träningens fördelar. De som tränar på ett balanserat sätt vet även att de mår bra i själen av träningen, och drivs inte i första hand av att forma kroppen.

De tar vilodagar

Är det så att kroppen gör ont eller är trött, så vet de att det är dags att hoppa över ett pass. Hur roligt och skönt det än är att träna finns det en gräns för när det blir för mycket, och har du en hälsosam relation till träningen vet du var den gränsen är.

De får inte ångest av att missa ett pass

Att lägga upp ett träningsschema är det inget fel på – så länge du klarar av att lyssna på kroppen och boka av ett pass om det skulle behövas. Träningen får inte vara prio ett i ditt liv (om du inte har det som yrke). Får du ångest eller dåligt samvete för att du inte hann eller inte orkade träna kan det vara en bra idé att ta hjälp.

Behöver du råd eller hjälp kring ditt tränande? Besök gärna Frisk & Fri – riksföreningen mot ätstörningar

Källor:

Läs gärna:

Bild: Freeimages.com

Relaterade artiklar

2 kommentarer

  1. Pingback: Följ dessa regler på gymmet (för allas trevnad) | Livskick

  2. Pingback: Må bra av din motion: 6 tankar för ett hållbart träningsliv | Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *