Var trendig och ställ dig upp!

Vi vet att vi inte borde sitta ner så mycket som vi gör. Vi vet att vi borde ta trapporna istället för rulltrapporna, kliva av en busstation tidigare och tacka vår lyckliga stjärna varje gång vi får diska och vika tvätt eftersom vi då kan ta möjligheten att bli vardagsmotionär. Ändå gör vi inte det – dels för att vi som människor är lata för att spara på energin till när det blir svält, dels för att det är så förbannat tråkigt. Nu när vardagsmotion blivit trendigt kanske du inte får chansen längre. Din trendmedvetna respektive kommer göra allt som räknas som NEAT hemma och du kommer vara tvungen att ligga på sofflocket och titta på TV.

Var trendig och ställ dig upp!

Vi har tidigare skrivit om att vardagsmotion har samma effekter som att gå på gymmet och jag tänkte spinna vidare på den tråden. Jag var på mässan Allt för hälsan i Älvsjö i slutet av förra året och en av föreläsningarna satte sig kvar i mitt sinne. Det var Mai-Lis Hellénius, professor och överläkare på Karolinska sjukhusets Livsstilsmottagning, som pratade om just vikten av vardagsmotion.

Mai-Lis hänvisade till ett flertal studier som visade att när vi sitter ner stannar produktionen av enzymet och proteinet som rensar bort blodfetter och blodsocker, men så fort du reser dig upp kickar produktionen igång igen. När du reser dig upp aktiveras inte bara produktionen av enzymet och proteinet, även flera muskler får jobba.

Jag tog med mig min nyfunna kunskap till jobbet och berättade för alla om dessa rön och började genast att kapa risken för hjärt- och kärlsjukdom vid knäna! Varje hel- och halvtimme ställer jag mig upp och hoppar runt, ibland får jag med mig min avdelning, andra gånger är det jag som står där själv och ser töntig ut.

Är detta överdrivet? Ja. Och Nej. I ett samhälle där vi knappt behöver röra på oss längre är det bra att skapa sina egna chanser. För mig funkar det här superbra – jag har inte lika ont i axeln och hjärnan kickar igång så jag blir mer produktiv. För mina arbetskamrater, nja. När jag inte är på jobbet blir det inte av lika ofta men de tar små steg.

På mitt arbete har vi, vilket jag hoppas att de flesta kontor har, höj- och sänkbara skrivbord samt helt reglerbara kontorsstolar. Jag utnyttjar detta till max – gör det du också om du har möjlighet! Du har hört och läst tipsen förut, men jag ger dig dem igen med förhoppning om att när du nu läst vinsterna med de små sakerna att du gör detta för din skull:

  • Höj bordet när du går i väg till ett möte eller på rast. Sannolikheten är då större att du håller dig stående när du kommer tillbaka.
  • Sätt en timer (om du inte kommer ihåg själv) att ställa dig upp varje halvtimme. Få med arbetskamraterna på tåget så blir det en gruppsak.
  • Om du har hemmakontor eller är big boss och får bestämma skaffa pilatesboll att ha som alternativ med kontorsstolen.
  • När du ska besöka det dolda rummet – gå en omväg för att unna dig en liten micro-paus.

Om du har svårt att övertala dig själv eller dina arbetskamrater den direkta vägen kan du ju alltid testa den perifera vägen: Det är det nya svarta! NEAT (Non-Exercise Activity Thermogenesis) är väldigt hett hos hipsters och flashiga kostymnissar i alla de stora städerna. Nästa modevecka kommer att utgå från din möjlighet att vara så fashionabel som möjligt när du ”get your NEAT on”… eller ja. Kanske inte SÅ trendigt men nästan.

NEAT är den nya titeln på det vi tidigare kallat vardagsmotion:

  • Ta trapporna istället för rulltrapporna
  • Kliv av en busstation tidigare
  • Diska stående, kasta ut diskmaskinen
  • Använd torkställning istället för torktumlare. Det är mer jobb för dig och bättre för miljön – win/win.
  • Gå till affären istället för att ta bilen
  • Osv, osv…

Vi tror att om vi köttar våra 3 timmar på gym/i ljusspår varje vecka har vi vårt på det torra, men hur mycket sittande blir det inte då? Jag tvingar dig såklart inte att ställa dig upp varje halvtimme, du behöver heller inte ta trapporna eller älska att diska – du får göra precis som du vill.

Jag uppmanar dig bara att tänka igenom din vardag och din helgdag. Hur många timmar om dagen sitter du ner? Hur länge åker du bil/buss/tåg till och från jobbet, hur många timmar sitter på jobbet och när du kommer hem? TV och dator?

Hur tror du att detta vägs upp av 3 timmar träning, på en bra vecka?

Bild: www.freedigitalphotos.net

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>