Vardagsmotion har samma effekter som att gå på gymmet

Färsk forskning från USA visar att små mängder fysisk aktivitet – till och med så lite som 1-2 minuter åt gången som sammanlagt blir 30 minuter på en dag – kan vara precis lika fördelaktigt för hälsan som längre pass på gymmet.

Vardagsmotion

Studien involverade fler än 6000 amerikaner och visar alltså att en aktiv livsstil – vardagsmotion – kan vara precis lika bra som strukturerad träning. Hälsofördelarna inkluderar motverkande av metaboliskt syndrom, högt blodtryck och högt kolesterol.

Forskarna som gjort studien uppmanar människor att hitta så många möjligheter att vara aktiva som det bara går. Ett exempel som ges är att passa på att gå omkring lite när du pratar i telefon, istället för att sitta ner.

Man fann att 43 % av de som gjorde korta insatser av fysisk aktivitet kom upp i de rekommenderade 30 minutrarna per dag, medan färre än 10 % av de som genomförde längre gympass mötte dessa rekommendationer.

”Man hör att mindre än 10 % av den amerikanska befolkningen tränar, vilket skapar en illusion av att människor är lata”, säger Brad Cardinal, forskare inom motion och sportvetenskap. ”Vår forskning visar att mer än 40 % av vuxna uppnår rekommendationerna genom att bara göra rörelse till en del av livet.”

Han säger också att många människors största hinder för att få tillräckligt med motion handlar om tidsbrist – och att resultaten av denna studie visar att man kan bygga in rörelse i vardagen och få betydelsefulla hälsofördelar.

”Det här är ett mer naturligt sätt att motionera, bara att gå och röra sig lite mer. Vi är skapade till att röra på oss. Många tänker att om de inte får sina 30 minuter så kan man lika gärna strunta i att träna över huvud taget. Våra resultat visar att det inte är sant, vilket ger människor meningsfulla och realistiska valmöjligheter”.

Det finns ju såklart ingenting som säger att man inte kan göra båda och, eller att man ska sluta gå på gym. Poängen är att visa att man faktiskt inte måste gå på gym eller ens träna speciellt hårt, för att få stora fördelar för hälsan. Motion verkar vara motion, oavsett form – i det här avseendet.

Studien: Paul D. Loprinzi, Bradley J. Cardinal. Association Between Biologic Outcomes and Objectively Measured Physical Activity Accumulated in ≥10-Minute Bouts and <10-Minute Bouts. American Journal of Health Promotion, 2013; 27 (3): 143 DOI: 10.4278/ajhp.110916-QUAN-348

Foto: Luna Pettersson

Mer att läsa

4 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>