Vattengympa: bra träning för alla!

Vattengympa kan även kallas för vattenträning och är inte bara ett blötare alternativ till landträning. Denna form av träning ger dig och din kropp många fördelar.

Jag vågar påstå att nästan alla människor som kan träna något annat även kan utöva vattenträning. Även de som känner sig obekväma i de flesta andra sporter och träningstyper på grund av en stor kropp eller värkande leder kan ofta träna vattenträning.

Vattnet gör att man inte får samma belastningsskador på kroppen även om man gör hopp som ser likadana ut som på land. Vattnets naturliga motståndskraft dämpar tyngdkraftslagen och gör det därför möjligt för överviktiga att träna på ett skonsamt sätt för kroppen. Det är faktiskt så att ens kroppsvikt blir bara en femtedel av ens normala landvikt i vattnet. Om man väger 60 kg på land så väger man alltså bara 10 kg i vattnet. Inte undra på att man lätt flyter upp till ytan när man står där och försöker kämpa för att hålla sig kvar på botten.

Vattengympan är en sport där man har vatten som motstånd och där man bestämmer sin arbetsnivå helt själv, hittar man en bra teknik kan arbetet bli otroligt kämpigt och roligt. Det gäller bland annat att spänna bålen ordentligt för att stå kvar på botten. Om man står på botten det vill säga för antingen väljer man att ha kontakt med botten under träningens gång och i så fall bör man ha vattnet upp till armhålornas höjd för att få det bästa resultatet eller så väljer man att träna flytande.

Upplägget på vattenträning brukar vara densamma som på den traditionella gympaträningen. Man börjar med uppvärmning som följs av konditionsträning blandat med styrka under en lång tid innan det sen är dags för nedvarvning och stretch. Man kan alltså dra många likhetstecken men tekniken är helt annorlunda och känslan är verkligen inte densamma.

För mig är vattenträningen ett utmärkt sätt att komma tillbaka till träningen efter en lång skada, en graviditet eller efter att ha lagt på sig ett par för många extrakilon. Eller så gör man som jag som nu tänker utöva aktiviteten en gång i veckan som ett roligt komplement till min övriga träning. För efter att ha testat vattenträning är jag helt fast.

Vattenträning är så mycket mer än bara ”tantgympa”, gå och testa så kommer ni förstå vad jag menar. Det är inte så enkelt som man tror, men det är mycket roligare än vad man förväntar sig.

Bild: SXC

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>