Växla inte mellan kolhydratfri och vanlig diet

Det finns många som äter ”kolhydratfri” kost (LCHF) på veckorna och tillåter sig äta kolhydrater på helgen eller en dag i veckan eller liknande. Bra plan kan det verka som. MEN det man missar är att det är oerhört nedbrytande för musklerna att hålla på så.

När man tar bort kolhydraterna i kosten bildas så småningom ketonkroppar istället, vilka förser den glukoshungriga hjärnan med den energi den behöver. Det tar TRE dagar för kroppen att börja bilda dessa ketonkroppar. Om då kroppen inte får kolhydrater måste den få energi från någon annan stans, nämligen proteinet som finns i musklerna.

Man bryter alltså ner sina egna muskler innan ketonkroppsbildningen börjar. Ingen big deal egentligen, så länge man bara gör detta en gång. Men om man hoppar in och ut ur en kolhydratfattig diet så gör detta en otroligt stor skada på musklerna.

Därför är det oerhört viktigt att man håller sig till den diet man påbörjat tills man långsiktigt kan gå över på exempelvis långsamma kolhydrater. Man ska inte köra på LCHF en vecka, slarva i helgen och äta som vanligt, för att sedan gå tillbaka till LCHF. Det kommer bara leda till muskelnedbrytning. Och är inte lite av poängen med en diet som LCHF att öka muskelmassan?

Mer att läsa

6 kommentarer

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>