Vi testar: pudding på tre olika frön

Under de senaste åren har chiafrön letat sig in i skafferierna och blivit vardagsmat i många hem. Chiafröets hälsoeffekter har nu börjat granskas och allt fler experter går ut med att dess hälsoegenskaper är överdrivna. Livskick har tittat närmare på två andra sorters fröer och provlagat puddingar för att se om det finns några jämlika konkurrenter till det älskade chiafröet.

Fröstest

Grundrecept till samtliga puddingar

  • 1 dl havremjölk
  • 1 msk frö
  • ½ krm vaniljpulver
  • 1/3 banan

Gör så här:
Mixa ingredienserna. Häll över smeten i ett glas. Täck över puddingen och låt stå i kylen över natten.

Linfröpudding

Linfrön är likvärdiga med chiafrön när det kommer till innehåll av protein, fibrer och omega-3. De innehåller dock en mindre mängd av övriga näringsämnen som järn, kalcium och magnesium.

Resultat:
Till puddingen användes krossade linfrön. Krossade linfröna har en något sämre förmåga att suga åt sig vätska så puddingen blev ganska lös i konsistensen. Smaken blev god men på grund av rinnigheten kan krossade linfrön passa bättre i en smoothie eller på filen.

OBS: Krossade linfrön i stora mängder bildar det giftiga ämnet cyanid i kroppen. Ät max 1-2 msk linfrön per dag.

Psylliumpudding

Psylliumfrön är det fröet i testet med högst andel fibrer. Det hårda skalet gör att de går onedbrutna genom kroppen och därför inte bidrar med någon näring. Psylliumfrön används därför mest för dess höga fiberinnehåll och bulkgivande effekt.

Resultat:
Puddingen fick en hårdare konsistens än de andra puddingarna och fröna upplevdes hårda att tugga sönder. Det känns även som någon bismak bryter igenom, inte lika god som de andra puddingarna.

Chiapudding

Chiafrön har blivit kända på grund av dess höga protein-, fiber- och omega-3 innehåll. Av de testade fröerna är chiafröna de frön med högst innehåll av vitaminer och mineraler.

Resultat:
Chiapuddingen får en krämig moussekonsistens. Det smaklösa fröet gör att smaken av banan och vanilj tar över puddingen. Kan ätas som frukost, mellanmål och dessert.

Slutsatser

Alla testade fröer har ett hårt skal vilket gör att de är svåra för kroppen att bryta ner. Om fröerna inte tuggas sönder går de hela igenom mag-tarmsystemet vilket gör att näringsämnena i fröerna inte tas upp av kroppen. Trots att det är oklart hur mycket näring man kan ta upp från fröerna är de bra att äta. Den höga andelen fibrer ger mättnad och binder vätska i tarmen vilket motverkar förstoppning och håller tarmarna i trim.

Beroende på vad man vill uppnå med sin pudding kan man alltså använda olika slags fröer. Om man bara är ute efter de positiva mageffekterna kan man likaväl välja ett billigare fröalternativ som linfrön. Om man däremot vill åt näringsämnena är chiafrön ett bättre alternativ.

Foto: Natalie Ailert Andersson

En kommentar

  1. Pingback: När vi känner skuld för att ha ätit vanlig mat är något väldigt fel | Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *