”Yoga från insidan”, av Josephine Selander

Josephine Selander, yogalärare, utbildare och skapare av viryayoga, har bland annat skrivit boken Yoga från insidan (Miro förlag, 2010). På Livskick har vi testat olika yogaformer, bland annat Kundaliniyoga och Bikramyoga – nu tar jag mig an boken som visar vad som händer i kroppen när du yogar och som med illustrationer förklarar yogan utifrån ett biomekaniskt perspektiv – alltså utifrån rörelselära!

En första titt i boken gör att jag vill läsa den direkt; den är späckad med fina bilder och layouten gör att jag fastnar. Boken innehåller en faktadel (kapitel 1-6) och en övningsdel, där övningsdelen är virayayoga del 3. Jag har inte läst de första två böckerna Våga yoga (nivå 1) och Dynamisk yoga (nivå 2). Det gör att min recension fokuserar på de sex första kapitlen.

Boken kräver närvaro, och stundtals är det mycket fakta att ta in. En intressant aspekt som tas upp är vår hållning (kapitel 3: Hållning – trädet inom dig). Vem har inte hört ”sträck på dig” eller lovat sig själv att förbättra hållningen? I boken finns det ett nytt sätt att se på saken. Vi till att fråga oss själva – varför vill vi ha en bra hållning? Författaren beskriver sin syn på saken:

”Själv tänker jag mig hållningen som ett träd med djupa rötter och ett grenverk som växer och expanderar. Om förhållandena är gynnsamma spirar trädet uppåt, samtidigt som rotsystemet är starkt under jorden. Men yttre omständigheter kan också tvinga trädet till att växa på sniskan, bli krokigt och vridet. Likaledes kan livet utanför oss, på gott och ont, påverka oss och vår hållning.” (s.22)

Ett absolut plus med boken är att hela kroppen tas hänsyn till. Jag tror att i varje försök att ha en hälsosam kropp, så är det lätt att glömma bort delar av oss. Man kanske fokuserar på bålen, eller rumpan, eller något annat. Hur ofta tänker vi på fötterna? I boken uppmärksammas de under kapitel 4: Rötterna – fötterna och knäna. Där får vi en guide till och förståelse för hur hela kroppen hänger ihop och hur fötterna påverkar resten av vår hållning. Att ha tanken om rotsystem kopplat samman med fötterna är tilltalande och en bra metafor. Testa själv att stå upp och visualisera rotsystemet under fötterna.

Något som jag fastnade för var läsningen om ryggradens uppbyggnad (kapitel 5: Stammen – lår, bäcken och rygg). Jag får det förklarat för mig varför en stor del av rörelseutslaget sker i nacke och ländrygg. Varför diskbråck är vanligt mellan vissa kotor, varför stillasittande belastar oss, och hur viktigt det är med en stark bål. Syftet med boken framkommer tydligt: ”med en ny medvetenhet kring rörelselära blir din insats mer verksam och eftertänksam” (s. 55) – med insats menas din yogainsats.

Slutligen vill jag rekommendera boken av två skäl: dels är den nyttig oavsett vilken yoga du utövar, du får en kunskap om kroppen som kan hjälpa dig i de asanor (övningar) som du gör. Och dels är den en inspiration till att vara vaksam över hur du belastar din kropp, och vad du kan göra för att öka din rörlighet med respekt till kroppens rörelselära.

Mer att läsa

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att visas offentligt. Obligatoriska fält märks med *

Du kan använda dessa HTML-etiketter och egenskaper: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>